افغانستان

انجمن انسجام دیپلماتان حکومت پیشین: عمل‌کرد یوناما در افغانستان ضرورت به بازنگری دارد

انجمن انسجام دیپلماتان حکومت پیشین گفته است که پس از تسلط طالبان، یوناما در اجرای وظایفی که براساس قطع‌نامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد برعهده این نهاد گذاشته شده، ناکام بوده و عمل‌کرد آن ضرورت به بررسی، بازنگری و تغییر جدی دارد.

انجمن انسجام دیپلماتان حکومت پیشین روز چهارشنبه، ۲۴ حوت، با نشر اعلامیه‌ای در مورد عمل‌کرد یوناما گفته است که این نهاد خواسته‌های شهروندان افغانستان مبنی بر داشتن نظام مسوول و مبتنی بر آرای مردم را نادیده انگاشته و صرفاً بر تعامل با طالبان تمرکز کرده است.

به باور آنان، این رویکرد نه پ‌تنها کمکی به حل بحران موجود در کشور نکرده، بلکه قباحت‌زدایی و عادی‌سازی حاکمیت نامشروع طالبان در سایه نقض فراگیر و سیستماتیک حقوق بشر توسط آن‌ها به تداوم و تشدید بحران منجر می‌شود.

انجمن انسجام دیپلماتان حکومت پیشین افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا ماموریت یوناما را به‌گونه‌ای که بتواند تحقق موارد فوق را تضمین کند، تعدیل کند.

به گفته آنان، شورای امنیت و سرمنشی سازمان ملل متحد، باید یوناما را در انجام موثر مسوولیت‌هایش در مطابقت به مأموریت جدید آن که در روزهای آینده تصویب خواهد شد، پاسخگو قرار دهند.

گفتنی است که روز گذشته صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نیز از عمل‌کرد یوناما انتقاد کرده و آن را منفعل خوانده بود.

سیاست یوناما در افغانستان و تعامل این نهاد با طالبان همواره مورد انتقاد سیاست‌مداران بوده است.

 

دکمه بازگشت به بالا