جهان

سفر جنجالی پلوسی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان پایان یافت

نانسی پلوسی، سیاستمدار ارشد آمریکایی، علیرغم همه مخالفت‌های چین، به تایوان رفت. اعلام شد که سفر پلوسی به تایوان به پایان رسیده است و با تاکید بر اینکه همبستگی با مردم تایوان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و مدال افتخار از سوی اداره جزیره به وی اهدا شد.

خبر فوری! کاخ سفید اعلام کرد پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، سفر خود به تایوان را تکمیل کرده است.

پلوسی، اولین مقام ارشد آمریکایی که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرد، توسط مقامات جزیره “مدال افتخار” اعطا شد.

پلوسی در بخشی از این سفر صبح امروز با تسای اینگ ون رهبر تایوان به همراه هیئت ۵ نفره کنگره خود دیدار کرد.

در این دیدار، تسای به پلوسی مدال افتخار “فرمان ابرهای فرخنده” جمهوری چین و یک روبان ویژه را اهدا کرد که به ادعای وی ادامه دولت تایوان است.

رهبر تایوان از پلوسی و هیأت او به خاطر نمایش ملموس حضور تایوان روی آنتن در زمان حساس و ابراز حمایت آمریکا از دفاع مشروع تایوان تشکر کرد.

چین واکنش نشان داد

تسای با تاکید بر اینکه تایوان در برابر تهدیدات نظامی فزاینده چین سر تعظیم فرود نخواهد آورد، گفت: ما قاطعانه از حاکمیت کشورمان محافظت خواهیم کرد و در عین حال از خط به نام دموکراسی دفاع خواهیم کرد. گفت.

پلوسی به نمایندگی از کنگره از تسای برای افتخاری که به او اعطا شده تشکر کرد و گفت: “همبستگی ایالات متحده با تایوان حیاتی است. تعهد ما به حفظ دموکراسی در تایوان و سایر نقاط جهان تغییر نکرده است. سفر ما به وضوح نشان داد که آمریکا وعده حمایت از تایوان را رها نکرد.» گفت.

او شب گذشته با پلوسی و هیئت ۵ نفره کنگره وارد تایوان شد. این سفر که دو هفته است در مورد آن گمانه زنی می شود و باعث تنش بین آمریکا و چین شده است، واکنش پکن را در پی داشت.

وزارت امور خارجه چین درست پس از فرود هواپیمای پلوسی در تایوان در بیانیه ای این سفر را محکوم کرد و وزارت دفاع نیز اعلام کرد که «یک سری تمرینات نظامی» در اطراف جزیره برگزار خواهد کرد.

چرا بحران تجربه شده است؟

تنگه تایوان خط مقدم درگیری مستقیم بین نیروهای دولت های جداگانه ای بوده است که در ۱۰ سال پس از پایان جنگ داخلی در چین در سرزمین اصلی و جزیره مستقر شده اند.

تایوان از زمان جنگ داخلی در چین پس از جنگ جهانی دوم، صحنه تنش‌های نظامی ناشی از درگیری حاکمیتی بین دولت‌های سرزمین اصلی چین و جزیره بوده است.

رویارویی بین تایوان و سرزمین اصلی چین در طول ۷۰ سال از سال ۱۹۴۹ باعث درگیری ها و تنش های نظامی متعددی در منطقه شده است. این جزیره که قبلا مستعمره پرتغال بود، به نام “فورموسا” در ساحل غربی اقیانوس آرام واقع شده است، بزرگترین “نقاط منقبض” که در آن اقیانوس به گذرگاه ها و تنگه های باریک متصل می شود، که مورخ و استراتژیست نظامی آمریکایی آلفرد به آن متصل می شود. تایر ماهان معتقد است که اساس استراتژی های تسلط دریایی قدرت های بزرگ را تشکیل می دهد و به عنوان یکی از مهم ترین آنها برجسته می شود.

این جزیره که در گذرگاه بحرانی بین دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی و دریای فیلیپین قرار دارد، در مرکز منطقه ای قرار دارد که مسیر نزدیک به یک سوم تجارت جهانی است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، اشغال تایوان توسط ژاپن از زمان جنگ اول چین و ژاپن در سال ۱۸۹۵ به پایان رسید. این جزیره تحت حمایت حزب ناسیونالیست (کومینتانگ/KMT) قرار گرفت که در آن زمان در جمهوری چین قدرت را در دست داشت.

در این دوره تنش هایی بین مردم بومی جزیره و دولت کومینتانگ به وجود آمد. در سال ۱۹۴۷، تلاش برای شورش، معروف به حادثه “۲۸ فوریه”، توسط ناسیونالیست ها به طور خونین سرکوب شد.

در آن زمان، جنگ داخلی خونینی در سرزمین اصلی بین حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) و KMT درگرفت. جنگ با پیروزی قاطع کمونیست ها در سال ۱۹۴۹ به پایان رسید. حزب کمونیست چین به رهبری مائو زیدونگ در اول اکتبر تأسیس جمهوری خلق چین (PRC) را در پکن اعلام کرد.

از سوی دیگر اعضای شکست خورده KMT از ضعف قدرت دریایی کمونیست ها استفاده کرده و به جزیره تایوان عقب نشینی کردند. پارتیزان ها به رهبری چیانگ کای شک در دسامبر ۱۹۴۹ تایپه را پایتخت موقت اعلام کردند و استدلال کردند که جمهوری چین (RO) که در سال ۱۹۱۲ تأسیس شد همچنان بر جزیره تسلط دارد.

وضعیت جنگ بین احزاب تا سال ۱۹۷۹ ادامه داشت. ابتدا نیروهای KMT شروع به مداخله با کشتی های خارجی در حال عبور از منطقه کردند و اعلام کردند که تمام بنادر چین در ژوئن ۱۹۴۹ بسته شده است. از آنجایی که شبکه راه آهن در آن سال ها در سرزمین اصلی چین گسترده نبود، این مداخله باعث اختلال در تجارت بین شمال و جنوب چین شد.

بلافاصله پس از اعلام جمهوری خلق چین، کمونیست ها در اکتبر ۱۹۴۹ حمله ای را به جزایر کینمن (Quemoy) تحت کنترل KMT در تنگه تایوان آغاز کردند. ناسیونالیست ها حمله را دفع کردند و از پیشروی کمونیست ها به سمت تایوان جلوگیری کردند.

کمونیست ها در حملات خود در سال بعد موفق بودند. او جزیره هاینان در جنوب غربی را در آوریل ۱۹۵۰، جزیره کوشان را در نزدیکی استان سیجیانگ در ماه مه و جزیره وانشان را در نزدیکی استان گوانگدونگ در ماه اوت تصرف کرد.

کومینتانگ جزایر تحت کنترل خود را در سواحل استان فوسین در سرزمین اصلی که در آینده علیه کمونیست ها سازماندهی خواهد کرد، رد کرد.

او آن را به عنوان سکوی پرشی برای عملیات می دید.

اولین بحران تنگه تایوان در ۳ سپتامبر ۱۹۵۳ آغاز شد، زمانی که کمونیست ها شروع به بمباران جزایر کینمن کردند و به طور همزمان جزایر داچن در دریای چین شرقی را تهدید کردند.

در ۲۰ ژانویه ۱۹۵۵، زمانی که جمهوری خلق چین جزایر Yicangshan در دریای چین شرقی را از KMT بازپس گرفت، کنگره ایالات متحده “تصمیم Formosa” را در ۲۴ ژانویه تصویب کرد که به رئیس جمهور وقت ایالات متحده این اختیار را داد که از سرزمین های ماوراء بحری محافظت کند. جمهوری چین پذیرفت.

ایالات متحده که به طور فعال از نیروهای حزب ناسیونالیست به رهبری چیانگ کای شک در طول جنگ جهانی دوم حمایت می کرد، برای اولین بار به عنوان ضامن نوعی در تایوان عمل کرد.

منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا