افغانستانجهان

رویترز: بایدن و غنی هیچ تصوری از سقوط سریع کابل نداشتند

براساس متن گفتگوی تلفنی اشرف غنی و جو بایدن روسای جمهوری آمریکا و افغانستان، به نظر می‌رسد آنها هیچ تصوری از سقوط بسیار سریع کابل به دست طالبان نداشته‌اند چرا که در این گفتگو دو طرف در مورد ادامه کمک‌ها، راهبرد سیاسی و تکنیک‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای صحبت کرده‌اند.

این مکالمه که روز ۲۳ جولای صورت گرفته نشان می‌هد نه غنی و نه بایدن هیچ تصوری از سقوط شوکه کننده کابل و حتی آمادگی این موضوع را هم نداشتند به طوریکه غنی روز ۱۵ اوت مجبور به فرار از کاخ ریاست جمهوری شد.

در این مکالمه ۱۴ دقیقه‌ای بایدن به غنی در مورد ادامه حمایت هوایی اطمینان می‌دهد اما درعین حال خواستار برنامه دقیق دولت برای مقابله با پیشروی طالبان نیز می‌شود. رییس جمهور آمریکا در این مکالمه به غنی دلداری هم داده و می‌گوید: شما ارتش قوی دارید و ۳۰۰ هزار نفر پرسنل شما می‌توانند در برابر طالبان ایستادگی کنند. این نیروها توسط آمریکا و در طی ۲۰ سال گذشته آموزش دیده بودند. بایدن از غنی می‌خواهد فرماندهان شجاع ارتش را حمایت کرده و برای اینکه به دنیا نشان دهد که افغانستان ضعیف و در هم شکسته نیست، خواستار برگزاری یک کنفرانس مشترک با دیگر مقامات از طوایف مختلف به منظور برعکس کردن این طرز تلقی شده بود.

همه حمایت‌های گفتاری بایدن در این مکالمه نهایتاً به سقوط سریع افغانستان و فرار غنی منجر شد.

غنی نیز در این مکالمه از نقش پاکستان در تجهیز و حمایت همه جانبه از طالبان سخن گفته و خواستار حمایت بیشتر واشنگتن است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا