جهان

عفو بین‌الملل: به‌ بررسی جنایت‌های انجام شده در افغانستان باید در اولویت داده شود

سازمان عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست که رسیدگی به جنایت‌هایی که قبل از رویکار آمدن امارت اسلامی توسط گروه‌های مختلف در افغانستان انجام شده است را در اولویت قرار دهد.

این سازمان در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ششم دسامبر منتشر کرده گفته است که دادگاه کیفری بین‌المللی باید در مورد پیشرفت تحقیقات خود درباره افغانستان به طور شفاف گزارش دهد.

عفو بین‌الملل این بیانیه را در جریان برگزاری مجمع سالانه کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی منتشر کرده است. این مجمع از تاریخ 4 دسامبر شروع شده و تا 14 دسامبر در نیویارک ادامه خواهد داشت.

اسمریتی سینگ، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در جنوب آسیا، نیز روز چهارشنبه در مجمع سالانه کشورهای عضو دادگاه کیفری بین‌المللی در نیویورک، گفت که «عفو بین‌الملل خواستار پیشرفت قابل‌توجه در مورد تحقیقات دادگاه بین‌المللی کیفری در افغانستان است که مدت‌ها به تاخیر افتاده است.»

به گفته‌ی او، «فرهنگ معافیت از مجازات برای جنایات ارتکابی در افغانستان تحت قوانین بین‌المللی به مدت تقریبا نیم‌قرن رایج بوده است. حالا که تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای از سرگیری تحقیقات در سال گذشته برای هزاران قربانی این جنایات امیدی واقعی ایجاد کرد تا به عدالت، حقیقت و غرامت دسترسی داشته باشند، دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی باید در اجرای تعهداتش ثابت‌قدم باشد.»

در اعلامیه منتشر شده عفو بین الملل از کشورهای عضو اساسنامه رم خواسته شده که منابع لازم را برای تحقیقات موثر در رابطه به جنایات جنگی و جنایات بشری فراهم کند.

این جنایات شامل مواردی می‌شود که دولت سر پرست افغانستان یا دیگر نیروها قبل از روی کار آمدن امارت اسلامی در جریان جنگ در برابر زنان و دختران، هزاره ها و اقلیت‌های مذهبی مرتکب شده اند.

این در حالی است که همزمان با برگزاری مجمع سالانه کشورهای عضو دادگاه کیفری بین‌المللی در نیویورک، بحث‌ها در پیوند به اعمال آپارتاید جنسیتی و ضرورت شناسایی این پدیده‌ی به‌عنوان یک جنایت در اساس‌نامه‌ی روم در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا