جهان

قریشی: طالبان باید نخست از همه با همسایگان روابط خود را بهبود بخشند

وزیر خارجه پاکستان گفت طالبان برای به رسمیت شناساندن خود به جامعه جهانی باید بهبودی روابط با همسایگان را در اولویت قرار دهد.

“شاه محمود قریشی” پس از پایان سفر یک روزه خود به کابل و دیدار با مقامات طالبان در افغانستان در مصاحبه‌ای گفت: مسائل امنیتی را با طالبان مورد بحث و گفتگو قرار داده و به آن‌ها اطمینان دادیم که بسیاری از کشور‌های جهان می‌خواهند به افغانستان کمک کنند.
وی افزود: طالبان برای اثبات خود به جامعه جهانی باید، بهبودی روابط با کشور‌های همسایه‌ها را اولویت قرار دهد و نگرانی‌های آن‌ها درباره مسائل امنیتی و ثبات منطقه‌ای را برطرف کند.
قریشی تاکید کرد: پاکستان درخصوص تلاش‌های گرو‌های تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان (TTP) و ارتش آزادی خواه بلوچ (BLA) برای سامان دهی خود در خاک افغانستان نگرانی دارد به همین علت خواستار توسعه روابط و همکاری‌های امنیتی با افغانستان است.
وزیر امور خارجه پاکستان گفت: به مسئولان طالبان گفته ایم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های افغان، تکریم حقوق بانوان از جمله در زمینه آموزش و تامین امنیت می‌تواند زمینه ساز به رسمیت شناختن این گروه از سوی جامعه جهانی شود.
وی همچنین با اشاره به تلاش‌های کشور‌های ایران، روسیه، چین و پاکستان برای کمک به ثبات سیاسی و امنیتی در افغانستان تصریح کرد: طالبان باید از انزوای افغانستان جلوگیری کند چرا که در صورت شکست این گروه مشکلات افغانستان و منطقه به مراتب بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا