افغانستان

تنها سرباز بازمانده از قشون روس در هرات درگذشت

خاکیموف، سرباز بازمانده از شوروی‌ سابق در ولایت هرات دیروز ششم جدی همزمان با سالروز تجاوز ارتش سرخ به افغانستان درگذشت.

خاکیموف سرباز بازمانده از قشون سرخ شوروی که پس از شکست سربازان شوروی سابق، ولایت هرات را برای ادامه زندگی انتخاب کرده بود دیروز(سه شنبه، ششم جدی) در سن 65 سالگی در این ولایت درگذشت.

او بعد از مسلمان‌‌ شدن نامش را به شیخ عبدالله تغییر داده بود.

مولانا نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات با تایید این خبر می گوید که شیخ عبدالله (خاکیموف) تنها عسکر بازمانده از قشون شوروی در هرات باستان که در دوران جهاد علیه شوروی مشرف به اسلام شده بود و تا اکنون در هرات زندگی می‌کرد، دار فانی را وداع گفت.

ایشان دلداده دین اسلام و مردم عزیز افغانستان بود‌.

گفتنی است که این سرباز «خاکیموف باخرتدین شاراپوویچ» نام داشت که از پدر و مادر اوکراینی به دنیا آمده بود و قبلا باورمند به دین کاتولیک بود، پدر و مادرش از نظامیان سابق بوده اند و به همین منظور، وی در جوانی در سال 1362 بعنوان داوطلب برای صفوف نظامیان شوروی، به افغانستان آمد و بعنوان توپچی در فرودگاه نظامی شیندند در نبرد علیه مجاهدین افغانستانی اشتراک نمود.

او وقتی از ناحیه سر زخمی شد مدت سه ماه کامل در بستر تداوی مردم محل در ولسوالی شیندند قرار داشت و برخورد انسان دوستانه مجاهدین در دوران اسارت وی، باعث شد تا دین اسلام را به رضایت قلبی خود قبول کند.

مردم محل بعد از مسلمان شدن و خروج روسها از افغانستان، یک خانم افغانستانی را به عقد وی درآوردند و تمامی مصارف عروسی اش را در آن زمان پرداختند که بعد از سالها زندگی در کنار هم، خانم اش وفات نمود و از ثمره ازدواج آنها یک دختر باقی مانده است.

او پس از چند سال مجددا با یک زن دیگر افغان ازدواج نمود.

او از مدت ها بدینسو به عنوان نگهبان موزه جهاد در هرات ایفای وظیفه میکرد.

او طی سالهای گذشته هیچ گاه نخواست دوباره به وطن پدری خود برگردد.

به گفته کمیته جستجوی سربازان ناپدید شده اتحاد جماهیر شوروی سابق، بجز شیخ عبدالله، دو سرباز این کشور در ولایت غور و نیمروز زندگی می کنند و شماری دیگر هم بعد از شناسایی در ولایات پنجشیر، تخار، بدخشان و دیگر ولایات شمالی و جنوبی به روسیه بازگشتند و تعدادی هم همانند شیخ عبدالله بازگشت را نپذیرفتند و زندگی در افغانستان را ترجیح دادند.

تجاوز قشون سرخ شوروی به افغانستان سبب شهید، زخمی، ناپدید و مهاجرت میلیون ها افغان شد.

دکمه بازگشت به بالا