افغانستانجهان

سران ناتو از خروج آمریکا از افغانستان حمایت کردند

رهبران ناتو در نشست روز دوشنبه بروکسل از تصمیم جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان حمایت کردند.

یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا در اظهاراتی که توسط سرویس مطبوعاتی کاخ سفید منتشر شد، بیان داشته است که شرکت کنندگان اجلاس ناتو در جلسه اخیر این پیمان که روز دوشنبه در بروکسل برگزار شد، به اتفاق آراء حمایت خود را از عقب نشینی نیروهای نظامی از افغانستان ابراز داشتند.

“این مقام عالی رتبه آمریکایی که نامی از وی برده نشده اظهار داشت: «من در جلسه سران ناتو در بروکسل شرکت داشتم، و شنیدم که بسیاری از [نمایندگان] کشورهایی که از لحاظ حضور پرسنل نظامی در موضوع افغانستان سهم بسزایی دارند، بیان داشتند که در نهایت با تصمیم عقب نشینی و خروج پرسنل نظامی از افغانستان در طی سال جاری موافق هستند. همه کشور های ناتو اکنون می‌دانند که زمان آن فرا رسیده است».

وی گفت دراین جلسه وی گفت که بیشتر بر پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان، دولت و مردم این کشور تمرکزشده بود.

گفتنی است براساس تصمیم جدید دولت بایدن، خروج نیروهای آمریکایی که با خروج نیروهای ناتو هم همراه خواهد بود، از شروع ماه مه آغاز شده و این روند قرار است تا 11 سپتامبر مصادف با بیستمین سالگرد حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، پایان یابد.آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش بردند اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان رشد چشمگیری داشته است.

دولت بایدن درحالی قصد اعلام پایان جنگی بی سرانجام می‌دهد که پس از 20 سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا