افغانستان

سقوط پانزدهمین ولایت؛ غور بدون درگیری به طالبان واگذار شد

طالبان از صبح دیروز تاکنون مراکز غزنی، هرات، بادغیس، هلمند، قندهار و در آخرین مورد، مرکز غور را بدون درگیری تصرف کرده‌اند.

برخی از این ولایات براساس تفاهم، بدون درگیری به طالبان واگذار شده است.

سید احمد سیلاب؛ نماینده قندهار در مجلس گفته است که ناوقت شب گذشته (پنج‌شنبه، ۲۱ اسد) مسئولان محلی و نیروهای امنیتی به درخواست بزرگان قومی و فعالان مدنی از شهر قندهار بدون درگیری عقب‌نشینی کرده‌اند. او افزود بزرگان محلی خواسته که «تراژدی» لشکرگاه و جنگ سوریه در شهر قندهار تکرار نشود.

آقای سیلاب افزوده است که بزرگان محلی و فعالان مدنی به دفتر والی قندهار رفته و از وی خواسته که بدون جنگ شهر را به طالبان واگذار کند. به گفته سیلاب، والی قندهار این خواست را مشروط به عدم تخریب تاسیسات عامه، غارت اموال مردم و قتل غیرنظامیان از سوی طالبان، پذیرفته‌است.

سیلاب گفته که در حال حاضر نیروهای امنیتی و مسئولان محلی در قول اردوی ۲۰۵ اتل انتقال داده شده‌اند.

همچنین میرویس خادم؛ نماینده هلمند در مجلس نمایندگان نیز می‌گوید، شهر لشکرگاه، مرکز این ولایت شب گذشته بدون درگیری به طالبان واگذار شده‌است.

او گفت که براساس یک توافق، شب گذشته طالبان به نیروهای دولتی و مقام‌های محلی اجازه خروج از لشکرگاه را دادند.

خادم علاوه کرد که نیروهای دولتی به میدان هوایی شورابک انتقال داده شده‌اند.

به همین ترتیب، فاطمه کوهستانی؛ نماینده غور در مجلس نمایندگان هم می‌گوید، شهر فیروز کوه مرکز این ولایت با «معامله» به دست طالبان افتاده است.

کوهستانی گفت نیروهای امنیتی و مقام‌های محلی غور شب گذشته زمانی که می‌خواستند به کابل و دایکندی بروند با بن بست مواجه شدند و سرانجام وارد مذاکره با طالبان شده‌اند.

او افزود که براساس توافق والی غور و نیروهای امنیتی به لوای ارتش رفته و صبح امروز طالبان وارد شهر فیروزه کوه شدند.

جنگجویان طالبان عصر روز پنج‌شنبه، (۲۱ اسد) شهر هرات هم را تصرف کردند. ساعاتی پس از این، شهر قلعه نو مرکز بادغیس را نیز اشغال کردند.

این گروه از صبح دیروز تاکنون مراکز شش ولایت را تصرف کرده‌اند.

به صورت کل طالبان در حال حاضر، بر مراکز غور، هرات، بادغیس، فراه، هلمند، قندهار، نیمروز، جوزجان، سمنگان، غزنی، تخار، بدخشان، قندوز، بغلان و سرپل کنترل دارند.

با سقوط ولایات، نگرانی فروپاشی دولت جدی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا