افغانستانجهاننگاه‌ها

بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر؛ افغانستان زیر حاکمیت طالبان و «احتمال بازسازی القاعده»

بیست سال قبل، صبح روز سه شنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، عناصر القاعده چهار هواپیمای مسافربری را ربودند و آن‌ها را تبدیل به جنگ‌افزار‌های مرگبار حملات انتحاری کردند. هواپیماربایان، نخست دو فروند از هواپیماها را با مسافرانشان به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند. این برج‌ها دو ساعت پس از برخورد هواپیماها، به گونه وحشت‌ناک فروریختند.

هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون- مقر وزارت دفاع امریکا در آرلینگتون ویرجینیا کوبیدند. اما هواپیمای چهارم، هنگامی که کارکنان هواپیما و بعضی از مسافران کوشیدند کنترل آن را از دست هواپیماربایان بگیرند، در نزدیکی «شَنکْسْویل» در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد. هواپیماربایان هواپیمای چهارمی را به سوی واشنگتن دی سی هدایت می‌کردند.

حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مرگبارترین حملات تروریستی در تاریخ تروریسم دانسته می‌شود. در این حملات براساس آمارهای رسمی در مجموع ۲۹۷۷ کشته و ۶۲۹۱ زخمی به جا گذاشت. حمله به برج‌های دوقلو به تنهایی سبب‌ کشته شدن ۲۷۵۳ نفر شد که ۳۴۳ تن از آنان مأموران آتش نشانی و ۶۰ تن مأموران پولیس بودند.

امریکا و متحدان غربی‌اش کمتر از دو ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر، پس از آن که طالبان از تسلیم اسامه بن‌ لادن؛ رهبر القاعده به امریکا سر باز زد، به افغانستان حمله کردند و در پی این حمله، رژیم طالبان سرنگون شد و مردم افغانستان و به‌ویژه زنان از زیر یوغ حاکمیت سخت‌گیرانه طالبان آزاد شدند.

امریکا و غرب طی دو دهه در افغانستان، نظام مردم‌سالار سبک غربی و ارتش بنا نهادند و در این زمینه صدها میلیارد دالر سرمایه‌گذاری کردند.

پس از بیست سال اما، در پی خروج شتاب‌زده نظامیان خارجی از افغانستان، طالبان طی کمتر از دو هفته دوباره به قدرت رسیدند و به این ترتیب، سرمایه‌گذاری صدها میلیارددالری امریکا و غرب روی نظام سیاسی و ارتش افغانستان نقش برآب شد.

با این حال، منتقدان حکومت امریکا، حضور ۲۰ ساله این کشور در افغانستان را بی‌ثمر می‌دانند؛ آن‌هم در وضعیتی که افغانستان نه دولت مدرن دارد و نه هم تهدیدات تروریستی از این کشور رفع شده‌است.

به تازگی لوید آستین؛ وزیر دفاع امریکا گفته است که احتمال احیای القاعده در افغانستان وجود دارد. این در حالی است که طالبان در توافقی که با امریکا امضا کرده، تعهد کرده‌اند که با القاعده قطع رابطه کنند و مانع حمله علیه غرب از خاک افغانستان شوند.

اخیرا رییس سازمان امنیت و اطلاعات داخلی بریتانیا هم، قدرت گرفتن طالبان در افغانستان را یک «تقویت روحیه» برای گروه‌های افراطی جهت انجام حملات تروریستی در کشورهای دیگر خوانده و در مورد خطر حمله دیگری مشابه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده، هشدار داده است.

با این حال، از دید کارشناسان وضعیت فعلی هیچ تفاوتی با شرایط قبل از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ ندارد؛ مگر اینکه طالبان به تعهد خود عمل کنند و اجازه ندهند افغانستان باردیگر به پناهگاه تروریسم تبدیل شود. به نظر می‌رسد، امریکا نیز روی این وعده حساب باز کرده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا