افغانستان

تلاش‌های شبه‌نظامیان طالبان برای بستن راه کابل- جلا‌ل‌آباد

طالبان از دو روز بدین‌سو حملۀ گسترده‌یی را به شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان در همسایگی کابل راه‌اندازی کردند.

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به یورش طالبان به لغمان عملیاتی را در این ولایت راه‌اندازی کرده است.

والی لغمان اعلام کرد که به خاطر پیش‌روی طالبان، ۱۱۰ مقام امنیتی بازداشت گردیده‌اند. طالبان ولسوالی دولت‌شاه را تصرف کرده و جنگ در ولسوالی علیشنگ و مهترلام مرکز لغمان جریان دارد. طالبان دیروز به مرکز لغمان حمله کرده و جنگ در حومۀ شهر در نزدیکی محبس جریان داشت.

وزارت دفاع ملی امروز در اعلامیه‌یی گفت که در عملیات نیروهای کامندو و ارش در لغمان بیشتر از ۱۱۰ طالبان به شمول قوماندانان برجسته این گروه در لغمان کشته و زخمی شدند.

وزارت دفاع در اعلامیه‌یی گفت: شب گذشته، نیرو های دفاعی، امنیتی و کوماندو ها تحت رهبری جنرال محمد یاسین ضیا لوی درستیز قوای مسلح در ولسوالی‌های علیشنگ و الینگار ولایت لغمان عملیات مشترک را راه اندازی کردند.

در نتیجه، بیش از ۵۰ تروریست به شمول زلمی قوماندان کلیدی و چندین قوماندان برجسته طالبان و تروریستان خارجی کشته و ۶۰ تن دیگر آنان زخمی شدند.

هم‌چنان، مقداری از سلاح سنگین و سبک دشمن نیز تخریب شد.

در این عملیات، از مرکز ولایت لغمان الی ولسوالی الینگار از وجود دشمن پاکسازی شده و در ولسوالی علیشنگ این ولایت نیز پیشروی نیرو های دفاعی و امنیتی موفقانه ادامه دارد.

ولایت لغمان در شرق کابل از ولایات نسبتاً امن در سال‌های گذشته بوده است.

برخی منابع می‌گویند که طالبان با حمله به لغمان تلاش دارند که مسیر کابل- جلا‌ل‌اباد را به کنترل در آورده و حلقۀ محاصره بر کابل را تنگ سازند. منابع محلی می‌گویند که طالبان و نیروهای محلی در ولسوالی علینگار یک ماه آتش بس کرده‌اند. منابع گفته اند که آتش بس به خاطر برداشت حاصلات دهاقین است.

به گفتۀ منابع، ولایت لغمان در شرق کابل با نظرداشت نزدیکی به کابل و همجواری با ولایات پنجشیر، کاپیسا، نورستان، کنر و ننگرهار اهمیت استراتژیک دارد. تسخیر بخش‌هایی از این ولایت توسط طالبان کار نیروهای امنیتی و دفاعی را در شرق و مرکز دشوار می‌سازد. از این رو، نیروهای امنیتی با قاطعیت به حملۀ گروهی طالبان پاسخ دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا