افغانستان

شیعیان مزارشریف خواستار دریافت سلاح برای تأمین امنیت‌شان شدند

اشندگان بلخ طی یک گردهمایی بزرگ در یکی از مسجدهای شیعیان در مزار شریف به یاد شهدای اخیر به سوگ شهیدان نشستند و به روح شان دعا نمودند.

آنان از طالبان خواستند که جلو حملات هدفمند که یک قوم مشخص را هدف قرار می‌دهند، را بگیرند.

این باشندگان تاکید دارد مانند حکومت قبلی اسلحه برایشان از سوی طالبان توزیع گردد تا امنیت مسجدها و مراسم‌ها را خود به دست بگیرند.واکنش‌ها به حمله تروریستی بر مسجد شیعیان در مزارشریف

این در حالی است که شیعیان هزاره هنگام ادای نماز ظهر در مسجد سه‌دکان مزارشریف (پنجشنبه، ۱ ثور) مورد یک حمله خونبار تروریستی واقع شدند که طبق آمار اعلام شده ۱۱۸ تن کشته و زخمی شدند.

حمله به مسجد شیعیان در مزار شریف؛ داعش مسئولیت حمله را به عهده گرفت/ افزایش شمار جان باختگان و زخمیان به ۱۱۸

در تاریخ (پنجشنبه، ۸ ثور) نیز شهر مزارشریف شاهد وقوع دو انفجار در مناطق شیعه‌نشین خود در مربوطات نواحی سوم و دهم بود که دست کم ۹ نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند. محمد آصف وزیری گفت این انفجارها را ناشی از بمب کارگزاری شده در دو موتر مسافربری بوده است.

ادامه سریال کشتار شیعیان هزاره؛ دو انفجار پی‌هم در مزار شریف ۹ کشته و ۱۳ زخمی برجای گذاشت / داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت + ویدیو و تصاویر

داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت در حالی که طالبان بارها مدعی شدند که در افغانستان داعشی وجود ندارد و امنیت را به صورت کامل برقرار کرده‌اند.

این انفجارها تنها مزارشریف را هدف قرار نداد بلکه در سایر ولایات افغانستان و اماکن مذهبی و دینی نیز شاهد حملات تروریستی بودیم.

روز جمعه (۹ ثور) مسجد خلیفه صاحب در منطقه داراالامان کابل در جریان نماز جمعه هدف انفجار قرار گرفت که حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نمازگزار در مسجد حضور داشتند. پولیس طالبان شمار قربانیان را ۵ کشته و ۲۰ زخمی اعلام کرد. این در حالی است که شفاخانه‌های ایمرجنسی و استقلال شمار تلفات را ۹۱ نفر گزارش دادند. خبرگزاری رویترز نیز این آمار را بیش از ۵۰ نفر اعلام کرد.

آخرین اخبار از انفجار در مسجد خلیفه کابل؛ آمار ضد و نقیض از تعداد قربانیان این حمله تروریستی / رویترز بیش از ۵۰ تن کشته شدند + تصاویر و ویدیو

روز جمعه (۲ ثور) انفجاری حوالی ساعت ۲:۳۰ دقیقه‌ی بعدازظهر در مسجد مولوی سکندر در ولسوالی امام صاحب قندوز، هنگامی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه درحال تشکیل حلقه‌ی ذکر بوده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد شمار قربانیان این حادثه را ۳۳ کشته و ۴۳ زخمی اعلام کرد در حالی که طبق آمار منابع مردمی ۶۰ تن کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

این انفجار یک روز پس از حمله‌ی خونین به نمازگزاران مسجد «سه دوکان» در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ رخ داده است. در این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.

آخرین جزییات از انفجار در مسجدی در قندوز؛ طالبان شمار تلفات را ۳۳ کشته و ۴۳ زخمی اعلام کرد+ ویدیو

روز سه‌شنبه (۳۰ حمل)، سه انفجار در دشت برچی در ناحیه سیزدهم شهر کابل به وقوع پیوست. انفجار نخست یک مرکز آموزشی را بامداد سه‌شنبه در منطقه قلعه نو هدف قرار داد که شش نفر در آن زخمی شدند. ساعاتی پس از این انفجار، دست‌کم دو انفجار پی‌هم در لیسه عبدالرحیم شهید، بزرگ‌ترین مکتب افغانستان، به وقوع پیوست. این انفجارها هنگام بیرون شدن دانش‌آموزان از مکتب به وقوع پیوست. هرچند آمار دقیقی درباره تلفات این انفجارها نیز در دست نیست. منابع مختلف گزارش‌های متفاوتی را درباره تلفات این حادثه منتشر کرده‌اند. طالبان آمار کم‌تری را تایید کرده‌اند. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، گفته‌ است که در حمله بر مکتب عبدالرحیم شهید ۱۲۶ نفر به شمول ۳۴ دختر کشته و ۷۳ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. حاشیه‌هایی نیز برای این حادثه به علت برخورد طالبان با قربانیان و خانواده‌های آنان به وجود آمده است. طالبان به روایت مردمی، خانواده‌های قربانیان را لت‌وکوب کرده‌ و اجازه نداده‌اند که مردم به زخمیان خون بدهند. بد‌رفتاری با جنازه‌ها و نیز اجازه ندادن پوشش خبری این رویداد، انتقادهایی است که متوجه طالبان شده است. طالبان تظاهراتی را که در واکنش به این حمله روز جمعه شکل گرفته بود، نیز سرکوب کردند.

روز چهارشنبه (۱۷ حمل) به گفته منابع محلی انفجاری در مسجد پل خشتی کابل که یکی از بزرگترین مساجد و نقطه پرازدحام شهر است رخ داد. شاهدان عینی می‌گویند این انفجار زمانی روی داده است که نمازگزاران در حال ادای نماز بودند. زخمی شدن ۶ تن بر اثر این رویداد تأیید شده بود.

وقوع انفجار در مسجد پل خشتی کابل؛ طالبان از زخمی‌شدن شش نفر خبر داد +ویدیو و تصاویر

روز جمعه (۱۲ حمل) انفجار در شهرک جبرئیل هرات در مربوطات ناحیه نهم رخ داد. ساعاتی پس از حادثه عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات به رسانه ها گفت که تاکنون ۲ کشته و ۸ زخمی از انفجار شهرک جبرییل به این شفاخانه منتقل شده‌اند. البته طبق فهرست نشر شده از اسامی شهدا و مجروحین حادثه، ۴ تن کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

انفجار در شهرک جبرئیل هرات؛ ۴ کشته و ۲۵ زخمی +ویدیو و تصاویر

امسال ماه رمضان یکی از خونبارترین ماه‌ها برای شیعیان هزاره می‌باشد که هر روز متاسفانه مورد حملات تروریستی قرار می‌گیرند.

در تازه‌ترین اخبار نیز امروز (یکشنبه، ۱۱ ثور) منابع محلی از وقوع انفجار در حصه سوم خیرخانه مربوطات ناحیه یازدهم کابل خبر می‌دهند. به گفته آنان این انفجار ناشی از انفجار ماین مغناطیسی جاسازی‌شده بوده است.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ کابل در گفت و گو با رسانه ها وقوع انفجار را رد می‌کند. او می‌گوید که نیروهای امارت اسلامی در ساحه مواد منفجرناشده را انفجار داده‌اند و صدای شنیده‌شده ناشی از آن بوده است.

وقوع انفجار در ساحه «خیرخانه» کابل / طالبان از ورود خبرنگاران جلوگیری می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا