افغانستاننگاه‌ها

رهبر نامرئی طالبان کجا پنهان شده است؟

رهبر طالبان نامرئی است و در دنیای اینترنت عکسی از او منتشر نشده است.

ملا هبت الله آخندزاده براساس گفته‌ها اکنون بین ۶۰ تا ۷۰ سال سن دارد. نزدیکان وی تایید می‌کنند که او زنده و در سلامت کامل است و در قندهار طالبان را رهبری می‌کند.

رهبری کشور توسط فردی نامرئی

افغانستان بیش از سه ماه است که توسط یک مرد نامرئی اداره می‌شود. ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان هنوز در سنگر خود در جنوب افغانستان پنهان است و آنقدر مورد احترام است که برخی کارشناسان شک دارند که او هنوز زنده باشد.

در اوایل شامگاه ۳۰ اکتبر در قندهار (پایتخت سایه) امارت اسلامی طالبان شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه رهبر بزرگ در نخستین حضور رسمی خود در انظار عمومی در یک مدرسه قرآنی در این شهر سخنرانی خواهد کرد.

طالبان سرانجام در ساعت ۱۳: ۳۰ بعد از ظهر این خبر را تایید کرده و یک فایل صوتی ۱۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه از سخنان او را منتشر کرد.

پیش از این از هبت الله آخندزاده تنها یک عکس مربوط به سال ۲۰۱۶ منتشر شد که به گفته طالبان مربوط به حدود ۲۰ سال قبل است و او را با ریشی خاکستری، بینی پهن و قیافه‌ای تیره نشان می‌دهد.

آخندزاده براساس گفته‌ها اکنون بین ۶۰ تا ۷۰ سال سن دارد. نزدیکان وی تایید می‌کنند که او زنده و در سلامت کامل است و در قندهار طالبان را رهبری می‌کند.

در یکی از فقیرترین مناطق حومه قندهار بین کوهی از زباله و در یک مسیر خاکی، دو عضو طالبان در مقابل دروازه‌های آبی و سفید مدرسه دارالعلوم حکیمیه نگهبانی می‌دهند. رهبر طالبان ۳۰ اکتبر از اینجا بازدید کرده است.

به گفته معصوم شکرالله مدیر حراست این مرکز قرآنی، در آن روز سه محافظ رهبر طالبان را همراهی می‌کردند و خودش هم مسلح بود. ملاسعید احمد مدیر مرکز نیز گفت که ۶۰۰ پسر در مدرسه دارالعلوم حکیمیه تحصیل می‌کنند. او گفت که این مرکز طی ۲۰ سال گذشته تعداد زیادی از جنگجویان جوان را تحویل طالبان داده که به شهادت رسیده‌اند.

محمد یکی از محصلان این مرکز در پاسخ به اینکه آیا رهبر طالبان در آن شب سخنرانی کرد گفت: همه ما به او نگاه می‌کردیم و گریه می‌کردیم.

محمد موسی ۱۳ ساله هم که در زمان سخنرانی ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر با آخندزاده فاصله داشته گفت که او دقیقا مشابه عکسی است که سال ۲۰۱۶ از او پخش شده است.

همه گفتند که رهبر طالبان لباس سفید و عمامه مشکی به تن داشته است. در زمان سخنرانی و بازدید تلفن‌های همراه همه مصادره شده و از او هیچ فیلم یا عکسی در این دیدار بی‌سابقه منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا