افغانستان

صلیب سرخ در شش ماه نخست امسال ۴۹۵۰۰ زخمی جنگ را در افغانستان درمان کرده است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، افغانستان را یکی از مرگ‌بارترین کشور برای غیرنظامیان در جهان دانسته و گفته است که حدود نیمی از تلفات غیرنظامیان در این کشور را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این کمیته ضمن ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها و تلفات غیرنظامیان در افغانستان، گفته است که در جریان شش ماه نخست سال جاری میلادی، به بیش از ۴۹ هزار و ۵۰۰ زخمی جنگ رسیدگی کرده است.

در اعلامیه‌ی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که امروز (چهارشنبه، ۳۰ سرطان) منتشر شده، آمده است که روزانه به‌طور اوسط ۲۷۰ نفر به‌دلیل زخم‌های بسیار جدی و دردناکی که ممکن زندگی‌شان را تغییر بدهند، به درمان نیاز دارند.

این کمیته گفته است که در جریان شش ماه گذشته تنها در شفاخانه حوزوی میرویس در ولایت قندهار، دوهزار و ۳۶۶ زخمی جنگ را درمان کرده است. این آمار در مقایسه به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این اعلامیه افزوده است که مراکز بازتوانی جسمی و نصب اعضای مصنوعی این کمیته در شش ماه اول سال جاری میلادی به بیش از هفت‌هزار و ۱۳۰ نفر (روزانه به‌طور اوسط ۴۰ نفر) خدمات ارایه کرده است. از این میان، بیش از ۷۰۰ نفر کسانی بوده‌اند که قسمتی از اعضای بدن‌شان را در جنگ از دست داده‌اند.

به نقل از اعلامیه‌ی این کمیته، هفت مرکز بازتوانی جسمی در سراسر افغانستان از ماه جنوری، زمانی که خشونت‌ها در این کشور در حال افزایش است، به حدود ۸۰ هزار نفر کمک کرده‌اند.

ایلوا فیلیون، رییس بخش افغانستان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که این کمیته از تمام طرف‌های درگیر در جنگ خواسته است که برای محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب‌های بیشتر تلاش کنند.

او همچنین گفته است که تشدید خشونت‌های ناشی از منازعه، افزایش ناامنی، تخریب زیرساخت‌های آب یا برق، عدم دسترسی و حملات بالای مراکز و کارمندان صحی از عواملی اند که زندگی مردم افغانستان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

به‌گفته‌ی او، بیش از چهار دهه درگیری مسلحانه در افغانستان سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور را ضعیف کرده و اکنون کووید۱۹ نیز به‌عنوان یک تهدید مرگبار دیگر اضافه شده است.

با این حال، رییس بخش افغانستان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که صرف نظر از وابستگی سیاسی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی از مهم‌ترین نیازهای بشردوستانه در سراسر افغانستان است.

او در ادامه افزوده است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای رساندن کمک‌های بشردوستانه‌ی فوری مورد نیاز برای افراد آسیب‌دیده از درگیری‌های مسلحانه، متعهد است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا