نگاه‌ها

طالبان برای اقتدار «قوم پشتون» می‌رزمد و ظرفیت پذیرش اقوام و مذاهب دیگر را ندارد

طالبان پس از تسلط بر افغانستان دولتی را تشکیل داده که اعضای آن یک‌دست عضو این گروه و عمدتان پشتون هستند و هیچ جایگاهی به سایر گروه‌های سیاسی و اقوام افغانستان از جمله شیعیان هزاره در نظر گرفته نشده‌است. ترکیب دولت طالبان واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته و در حال حاضر کشورهای منطقه و جهان تاکید دارند که باید دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود. با این حال، رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان، طالبان را یک گروه قومی می‌خواند و می‌گوید که این گروه ظرفیت پذیرش اقوام و مذاهب دیگر افغانستان را ندارد.

مولوی حبیب الله حسام در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شفقنا افغانستان اظهار داشت: طالبان اگر عقلانی برخورد کنند باید اقوام و مذاهب دیگر افغانستان را بپذیرد و به رسمیت بشناسد.

رییس شورای اخوت اسلامی افغانستان گفت: «اگر طالبان واقعیت‌های جامعه را در نظر بگیرند، باید به میز مصالحه بنشینند و دیگر اقوام و شهروندان افغانستان را در ساختار قدرت مساویانه شریک بسازند».

طالبان برای اقتدار «قوم پشتون» می‌رزمد

مولوی حسام در ادامه افزود: «طالبان یک گروه قومی و دارای فرهنگ و عنعنه قبیلوی است. آنها نه نماینده ملی مردم افغانستان هستند و نه نماینده مذهبی و نه هم ظرفیت پذیرش دیگران را دارند، بلکه یک حرکت قومی است که برای اقتدار قوم می‌رزمد و آنچه را هم که برای اقتدار قوم خاص می‌خواستند اکنون به دست آورده‌اند».

به گفته وی، از نظر طالبان بقا و وجود اقوام و مذاهب دیگر و نیز به رسمیت شناختن آنها ارزشی ندارد.

حسام در بخش دیگر صحبت‌های خود با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در افغانستان گفت: «احتمال می‌رود تغییرات مثبت رونما شود، ولی من آن را از این گروه بعید می‌دانم.»

میان طالبان اختلاف وجود دارد

رییس شورای اخوت اسلامی با بیان این‌که تضادهای میان‌گروهی نیز در خصوص مشارکت همه اقوام و مذاهب در بین طالبان وجود دارد، تصریح کرد: «سیاسیون طالبان مایل است برای بقای قدرت این کار را بکنند، ولی نظامیان و جنگجویان شان در برابر تشکیل یک حکومت‌ همه‌شمول و ملی تمکین نمی‌کنند».

مولوی حسام همچنین گفت: «میان آنها اختلاف و تفاوت دیدگاه وجود دارد و صلاحیت را هم افراد ملکی آنها ندارد، بلکه این نظامیان آنها هستند که از صلاحیت اصلی برخوردار اند».

پاسخ طالبان به انتقادها از ترکیب دولت این گروه

ایجاد حکومت فراگیر با مشارکت اقوام، موضوعی است که بسیاری از کشورهای منطقه‌ و جهان بر آن تاکید دارند؛ اما طالبان ادعا دارند که حکومت فعلی آن‌ها همه‌شمول است.

به تازگی مولوی امیر خان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته است در حکومت فعلی طالبان از همه اقوام افغانسان حضور دارند و جامعه جهانی تلاش دارد این گروه را مجبور سازد تا مخالفان سیاسی خود را شامل حکومت کند،

او در عین حال استدلال می‌کند که طالبان هیچ‌گاه از جو بایدن؛ رییس جمهوری امریکا نخواسته است که دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری پیشین امریکا را شامل حکومت خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا