افغانستانجهان

یونان، پناهجویان افغان را برهنه به ترکیه بازگرداند

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نظامیان یونانی پس از شکنجه ده‌ها پناهجوی افغان، تعدادی از آن‌ها را برهنه به ترکیه فرستاده‌اند.

به گزارش کوکچه، وزارت دفاع ترکیه، امروز (سه‌شنبه)، در بیانیه‌ای اعلام کرد شد که یونان ۴۲ پناهجو از جمله ۳۰ تبعه افغانستان را وادار به بازگشت به ترکیه کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است که یونان همچنان به ستم‌های خود علیه پناهجویان ادامه می‌دهد و با آن‌ها رفتار انسانی ندارد. 12 نفر از این پناهجویان کاملا برهنه بوده‌اند، نیروهای امنیتی یونان به اقدامات غیرانسانی خود علیه مهاجران ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری کوکچه، فرماندار شهر ادرنه ترکیه نیز در این خصوص گفته است که به این پناهجویان افغان و خارجی دیگر اجازه داده شده که برای برطرف کردن نیازهای انسانی‌شان وارد منطقه «ناظم بیه» شوند.

برخی از این پناهجویان درباره رفتار پلیس یونان با آن‌ها بیان کرده‌اند:‌ «از آب و غذا محروم شدند و نیروهای پلیس یونان با رفتار سنگدلانه‌‌ای با آن‌ها داشته‌اند. آن‌ها پس از ضرب و جرح و برهنه کردن مهاجران، آن‌ها را به ترکیه فرستادند».

یونان و ترکیه در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله منابع انرژی در مدیترانه اختلاف نظر دارند و سال گذشته هنگامی که هزاران پناهجو در ترکیه سعی در حمله به مرزهای زمینی یونان داشتند، تنش بین این دو کشور عضو ناتو افزایش یافت.

در آغاز بحران مهاجرت اروپا در سال ۲۰۱۵ تقریباً یک میلیون پناهجو، غالبا سوری با قایق از ترکیه به یونان رفتند. یک سال بعد ، اتحادیه اروپا با ترکیه توافق کرد تا جریان را متوقف کند و شمار مهاجران به طور چشمگیری کاهش یافت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا چندی قبا در بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه برای بازکردن مرزهای خود برای پناهجویان به سمت اروپا انتقاد و تاکید کردند که تصمیم انقره برای باز کردن مرزهای خود با یونان نادیده گرفتن توافق مهاجران در سال ۲۰۱۶ با این اتحادیه است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در شهر «زاگرب» دور هم جمع شده بودند در بیانیه خود اعلام کردند این تصمیم ترکیه غیرقابل قبول است و استفاده از آن برای فشار سیاسی محکوم است. وزرای خارجه اروپایی همچنین نگرانی عمیق خود را درباره اوضاع مرزی یونان-ترکیه اعلام و استفاده ابزاری از پناهجویان برای اهداف سیاسی را رد کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا