افغانستان

طالبان در بلخ: مکاتب دخترانه با رعایت حجاب شرعی می‌توانند بدون مشکل فعالیت کنند

با آن که طالبان مکاتب دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم را رخصت اعلان کرده‌اند اما یافته‌های میدانی در بلخ نشان می‌دهد که تمامی مکاتب دخترانه در این ولایت بر روی دانش‌آموزان دختر باز هستند و این دانش‌آموزان از صنوف اول تا دوازدهم به دروس شان حاضر می‌شوند.

دانش‌آموزان و آموزگاران در بلخ، می گویند که پس از اعلان دوباره‌ی رخصتی مکاتب دخترانِ بالای صنوف ششم از سوی وزارت معارف کشور، مکاتب دخترانه این ولایت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته مسدود شدند اما پس از شنبه هفته‌ی جاری درب تمامی مکاتب بر روی دختران صنوف اول تا دوازده باز گردیده است.

به گفته‌ی آنان دروازه‌های مکاتب دخترانه بدون هیچ نوع محدودیتی باز هستند و دانش‌آموزان مانند سال‌های گذشته به دروس‌شان حاضر می‌شوند.

دانش‌آموزان و آموزگاران در بلخ تاکید داشتند که طالبان دستور بازگشایی دوباره‌ی مکاتب در بلخ را داده‌اند اما شرط گذاشته‌اند که باید دختران حجاب شرعی را رعایت کنند.

شازیه، دانش‌آموز صنف دهم لیسه‌ی تجربی در مرکز شهر مزارشریف می گوید: دروس مانند سال‌های گذشته شروع شده و جریان دارد؛ طالبان هیچ محدودیتی ایجاد نکرده‌اند و تنها جهت نظارت در صنوف می‌آیند و از ما می‌خواهند حجاب شرعی را رعایت کنیم.

این دانش‌آموز می‌گوید که تمامی اساتید و دانش‌آموزان به گونه‌ی منظم در صنوف حاضر می‌شوند و حتی وضعیت مکاتب دختران بهتر از سال‌های گذشته گردیده است.

شازیه گفت: سال‌های قبل بعضی اساتید ما خیلی غیبت داشتند اما امسال همه حاضر هستند و منظم تدریس می‌کنند.

اسما، دانش‌آموز لیسه‌ی شهید مزاری در منطقه علی چوپان مزارشریف نیز گفت: ما همه روزه در کلاس درس حاضر می‌شویم، مکاتب باز است و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

این دانش‌آموز از آغاز دوباره مکاتب در بلخ ابراز خرسندی کرده و از طالبان خواست تا مانع مکتب رفتن دختران نشوند.

وی همچنین امیدواری کرد که تمامی مکاتب دخترانه در سراسر کشور باز گردند و دختران بتوانند به درس خود ادامه بدهند.

همچنین مرضیه، دانش‌آموز صنف دوازده لیسه‌ی بلخ باستان از مربوطات حوزه امنیتی هشتم مزارشری گفت: از آغاز دوباره مکاتب‌شان خبر داده و می‌گوید: وقتی روزچهارشنبه هفته‌ی گذشته مکاتب رخصت اعلان شد، خیلی ناراحت شدیم و به خانه رفتیم اما مدیر مکتب ما خبر دادند که مکاتب دوباره باز شده و به دروس‌تان حاضر شوید و از شنبه هفته‌ی جاری تا حال به مکتب می‌رویم و به دروس خود ادامه می‌دهیم.

این دانش‌آموز افزود که مکاتب نباید بار دیگر بر روی دانش‌آموزان دختر بسته شود؛ طالبان بگذارند دختران به کسب علم ادامه دهند.

برعلاوه از مکاتب مرکز و نواحی دوازده‌گانه‌ی شهرمزارشریف، مکاتب دخترانه در ولسوالی‌های بلخ نیز بر روی دختران باز گردیده و دروس ادامه دارد.

تمنا، دانش‌آموز صنف نهم مکتب ولسوالی دهدادی ولایت بلخ می گویند: ما از شنبه بدین‌سو مکتب می‌رویم و طبق گفته‌های اساتید ما، امسال نیز مانند سال‌های قبل دروس ادامه خواهند داشت.

با این حال، شماری از آموزگاران مکاتب دخترانه در بلخ که نخواستند نام‌شان افشا گردند، اظهار داشتند: مکاتب دخترانه باز شده اما طالبان به صنوف می‌آیند و به دانش‌آموزان دختر می‌گویند که حجاب شرعی را رعایت کنند و دانش‌آموزان نیز اکثراً در مسیر راه چادر سیاه و روی بند می‌پوشند و حجاب را رعایت می‌کنند.

آموزگاران زن تاکید داشتند که مسئولان معارف طالبان در بلخ گفته‌اند که هیچ‌گاه مکاتب در این ولایت بر روی دختران بسته نمی‌شوند و دختران حق ادامه‌ی تحصیل دارند.

مکاتب دخترانه در بلخ در حالی بر روی دانش‌آموزان دختر باز گردیده‌اند که چهارشنبه، سوم حمل سال جاری، با اعلامیه‌ای از سوی وزارت معارف طالبان، تمامی مکاتب دختران بالای صنف ششم تا امر ثانی رخصت اعلان گردیده است.

این در حالی است که نیمه‌ی دوم سال گذشته نیز با تسط طالبان، تمامی مکاتب در بلخ و شماری از ولایات همجوار آن، بر روی دختران دانش‌آموز باز گردیده بود در حالی که در اکثر ولایات به دختران بالای صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب داده نشده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا