پناهندگانحقوق بشرزندگی

سازمان ملل در یک ابتکار جدید از ایجاد «آشپز‌خانه‌های مشارکتی» برای زنان خبر داد

برنامه‌‌ی توسعه‌‌ی سازمان ملل متحد (یو‌ان‌دی‌پی) اعلام کرده که به منظور فراهم کردن زمینه کاری و کسب درآمد، آشپزخانه مشارکتی (CommunityKitchen) را برای زنان ایجاد کرده است.

یوان‌دی‌پی با نشر پیامی در صفحه ایکس تاکید کرده که زنان از این طریق وعده‌های غذایی سالم، اقتصاد محلی و ارتباطات اجتماعی را تقویت می کنند.

به گفته برنامه‌‌ توسعه سازمان ملل متحد این ایکوسیستم برنامه‌ی آشپزخانه مشارکتی یک شبکه هم‌کاری و ایمنی اجتماعی کارآفرینانه را از طریق تهیه غذا، دام‌پروری، خدمات مراقبت از کودکان، گل خانه‌ها و راه‌حل‌های خورشیدی و مدیریت را تحت پوشش قرار می دهد.

مسعوده، یکی از بانوانی که در یک آشپزخانه مصروف کار است می گوید که با ایجاد این آشپزخانه می توانند برای خود و خانواده‌های شان از لحاظ اقتصادی کمک کنند.

او با ابراز خرسندی از ایجاد آشپزخانه برای بانوان در افغانستان تاکید کرد که از این طریق بر علاوه او برای زنان دیگر که نیازمند بوده‌اند نیز زمینه کار فراهم شده است.

این نهاد با اشاره به اینکه این آشپزخانه «ابزار قدرتمند برای توانمندسازی زنان» است تاکید کرده که «رای تبادل نظر منابع و پرورش مهارت‌های کارآفرینی آنها همچنان به زنان کمک می‌کنند که اعتماد به نفس پیدا کنند و عامل تغییر فعال در جوامع خود باشند.»

بر اساس گزارش برنامه‌‌ی توسعه‌ی سازمان ملل اکوسیستم آشپزخانه‌ی اجتماعی این سازمان در منطقه‌ی بگرانی کابل ۲۰ فرصت شغلی را که ۱۰ بخش آن مختص به زنان است برای برای ۳۰۰ خانواده ایجاد کرده است.

پیش از این نیز دفتر توسعه‌ی سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی) اعلام کرده بود که محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان بین ۶۰۰ تا یک میلیارد دالر خسارات اقتصادی داشته است.

به گفته این سازمان وضعیت پس از آگست ۲۰۲۱ به‌طور قابل توجهی بدتر شده و به‌ویژه برای زنان که اکنون با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو هستند و از تحصیل و بیشتر مشاغل محروم شده‌اند.

همچنین کانی ویگناراجا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر منطقه‌ای دفتر توسعه این سازمان در آسیا و اقیانوسیه تاکید کرده بود که «ما بر حمایت مستقیم از مشاغل تحت مالکیت زنان، ایجاد شغل، خدمات اجتماعی اساسی، انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت ریسک تمرکز می‌کنیم تا اقتصادهای محلی را فعال نگه داریم، امنیت غذایی و انرژی را تضمین کنیم، رفاه مردم را بهبود بخشیم و از آن‌ها در برابر بلایا محافظت کنید.»

این در حالی است که به دنبال محرومیت‌ زنان از آموزش و کار در نهاد‌های دولتی بیش از یک از ممنوعیت آنان در نهاد‌های خصوصی و نهاد‌های بین المللی می گذرد؛ اما مقام‌های امارت اسلامی این محدودیت‌ها را موقتی دانسته و تاکید کرده‌‌‌ که در تلاش فراهم سازی زمینه‌کار برای زنان در چهارچوب «شریعت اسلامی» هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا