افغانستانجهان

طلاب هزاره در نجف نگران رفتار طالبان در مناطق هزاره‌نشین هستند

طلاب افغان که در نجف در عراق تحصیل می‌کنند نگران خانواده و فامیل خود در مناطق هزاره نشین افغانستان هستند.

به گزارش کوکچه، خبرگزاری فرانسه در نوشتاری به وضعیت فعلی شیعیان هزاره در افغانستان پرداخته است. طالبان بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که قدرت را در افغانستان در دست داشت جنایت‎‌های زیادی علیه شیعیان هزاره مرتکب شد که بیم آن می‌رود این اقدامات دوباره تکرار شود؛ هرچند تاکنون که یک ماه از به قدرت رسیدن طالبان گذشته، این گروه تلاش کرده اعتماد جامعه هزاره را به دست آورد؛ با این حال و با سابقه تاریک طالبان، هزاره‌‍‌ها هنوز به این گروه اعتماد ندارند چه اینکه گزارش‌هایی در مورد تخریب سردیس شهید عبدالعلی مزاری نیز مخابره شد که نهایتاً طالبان این تخریب را به گردن نگرفت.

طلبه‌های افغان که از دهه‌ها پیش برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه نجف شده‌اند نیز نمی‌توانند نگرانی خود را از وضعیت خانواده و فامیل خود در افغانستان پنهان کنند. آنها نگران تکرار کشتارهای دهه ۹۰ در مناطق هزاره نشین هستند. شیخ علی بصیر ۵۱ ساله که یکی از این طلاب است می‌گوید: من دوست دارم به کشورم بازگردم و علوم دینی را به مردم خودم منتقل کنم؛ اما با وضعیت فعلی نمی‌دانم امنیت در افغانستان پایدار خواهد بود یا نه. با یادآوری کشتارهای دهه ۹۰ خنده نیز روی لبان شیخ علی خشک می‌شود.

با این حال بسیاری از طلاب هزاره می‌گویند دوست دارند خانواده خود را از افغانستان خارج کرده و به نجف بیاورند. بسیاری از آنان که عربی را بسیار خوب صحبت می‌کنند، نجف را شهری آرام، امن و مقدس می‌دانند و دوست دارند با خانواده خود در این شهر زندگی کنند، هرچند فعلاً خبری از ویزا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا