جهانعکس

ناسا از کشف قدیمی ترین کهکشان جهان خبر داد

تلسکوپ جیمز وب ناسا (JWST) قدیمی ترین کهکشان شناخته شده در جهان را نشان داد.
بر اساس بیانیه دانشمندان، کهکشانی به نام GLASS-z13 (GN-z13) تنها ۳۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ، که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش رخ داد، شکل گرفت.
تلسکوپ جیمز وب ناسا (JWST) قدیمی ترین کهکشان کشف شده را نشان داد. گفته می شود این کهکشان ۱۳.۵ میلیارد سال سن دارد.
رکورددار قبلی که توسط تلسکوپ هابل در سال ۲۰۱۵ کشف شد، کهکشان GN-z11 بود که ۴۰۰ میلیون سال پس از تولد کیهان شکل گرفت. JWST با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) از GN-z13 تصویربرداری کرد که می‌تواند نور اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها را تشخیص دهد.
این تلسکوپ از طیف گسترده ای از نور مادون قرمز برای “بازگشت” به گذشته با تجزیه و تحلیل زمان لازم برای عبور نور در فضا استفاده می کند. در حین بررسی GN-z13، JWST همچنین GN-z11 را شناسایی کرد. با این حال، محققان دانشگاه هاروارد و مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان در ایالات متحده گزارش دادند که اگرچه هر دو قدیمی هستند، اما هر یک از کهکشان‌ها بسیار کوچک هستند.
دانشمندان گزارش دادند که قطر GN-z13 حدود ۱۶۰۰ سال نوری و GLASS z-11 حدود ۲۳۰۰ سال نوری طول دارد. قطر کهکشان راه شیری که زمین در آن قرار دارد، حدود ۱۰۰۰۰۰ سال نوری طول دارد.
از سوی دیگر، در مطالعه منتشر شده در مجله علمی ArXiv، عنوان شد که جرم هر دو کهکشان یک میلیارد خورشید است، زیرا اندکی پس از انفجار بزرگ شکل گرفته اند.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه
دکمه بازگشت به بالا