افغانستاناقتصادجهان

غرب کمک بشردوستانه به افغانستان را مشروط کرد

دیپلمات‌های غربی پس از دیدرار با هیات طالبان افغانستان در جریان سفر به نروژ، ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را به بهبود وضعیت حقوق بشری در این کشور منوط دانستند.

هیات طالبان افغانستان در روز آخر نخستین سفر خود به اروپا از زمان قدرت گیری مجدد در اوت ۲۰۲۱، گفت‌وگوهایی را با چند تن از دیپلمات‌های غربی به صورت غیر علنی برگزار کرد.

طالبان افغانستان به دنبال به رسمیت شناخته شدن در سطح بین‌المللی و دریافت کمک‌های مالی است.

وضعیت حقوق بشر در افغانستان از زمان بازگشت مجدد این گروه به قدرت در اوت سال گذشته میلادی به سرعت رو به وخامت گذاشت، زمانی که کمک‌های بین‌المللی به ناگاه قطع شد و میلیون‌ها نفر در افغانستان اکنون با گرسنگی پس از خشکسالی شدید روبرو هستند.

“توماس نیکلاسون”، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در توییتر خود بر ضرورت دسترسی به مدارس ابتدایی و متوسطه برای پسران و دختران در سراسر افغانستان در آغاز سال تحصیلی در ماه مارس تاکید کرد.

هیات طالبان به سرپرستی امیر خان متقی، وزیر امور خارجه افغانستان با برتران لرتولاری، مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه، “نایجل کیسی” فرستاده ویژه دولت لندن و اعضای وزارت خارجه نروژ دیدار کرد.

دختران به مدرسه برمی‌گردند

“یوناس گار استوره”، نخست وزیر نروژ، در سازمان ملل در نیویورک نیز گفت که به نظر می‌رسد مذاکرات بین مقام‌های اروپایی و هیات طالبان افغانستان “جدی” و “واقعی” بوده است.

وی ادامه داد: ما به وضوح اعلام کردیم که می‌خواهیم دختران افغانستان و به ویژه دختران بالای ۱۲ سال در مارس به مدرسه برگردند. ما می‌خواهیم کمک‌های بشردوستانه به همه برسد.

پیشتر یک مقام ارشد نروژ گفته بود: این آغاز یک روند بی‌پایان نیست. ما خواسته‌هایی را مطرح می‌کنیم که می‌توانیم پیگیری کنیم و ببینیم آیا برآورده شده است.

طالبان افغانستان نیز این گفت‌وگوها را که در اسلو، پایتخت نروژ برگزار شد ستود و آن را گامی برای به رسمیت شناخته شدن در سطح بین‌المللی دانست.

نشست‌های بیشتری در راه است

نروژ همچنین خواستار رعایت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها مانند دسترسی به خدمات آموزشی و بهداشتی، حق اشتغال و آزادی رفت و آمد شده است.

در همین حال، “یان اگلند” رئیس شورای پناهندگان نروژ پیش از نشست با طالبان و سایر سازمان‌های غیردولتی به خبرگزاری فرانسه گفته بود: تا زمانی که همه تحریم‌ها برداشته نشود، نمی‌توانیم جان افراد را نجات دهیم. مسدودسازی کمک‌ها به همان غیرنظامیانی آسیب می‌زند که کشورهای ناتو صدها میلیارد دلار برای دفاع از آنها تا اوت ۲۰۲۱ در افغانستان خرج کردند.

بر اساس اعلام سازمان ملل، حدود ۵۵ درصد از مردم افغانستان در حال حاضر از گرسنگی در رنج هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا