افغانستاناقتصادجهان

رایزنی‌های ترکیه برای سرمایه گذاری در افغانستان

«جهاد ارگینای»، سفیر ترکیه در کابل در دیدار با «مولوی عبدالکبیر»، معاون نخست ‌وزیر طالبان تاکید کرد که ترکیه به سرمایه‌گذاری در افغانستان تمایل دارد.

«جهاد ارگینای» سفیر ترکیه در کابل در دیدار با «مولوی عبدالکبیر» معاون نخست‌وزیر طالبان اظهار کرد که روابط دوستی دو کشور ریشه‌های دیرینه دارد.

ارگینای در این دیدار تاکید کرد که کشورش به سرمایه گذاری در افغانستان تمایل دارد و از طریق هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد ترکیه نیز به خانواده‌های نیازمند و پناهندگان در افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش آناتولی، سفیر ترکیه همچنین اظهارداشت که دولت آنکارا به بخش کشاورزی افغانستان نیز کمک خواهد کرد و تاکنون بذر گندم نیز در اختیار این کشور قرار داده است.

از سوی دیگر، «مولوی عبدالکبیر» معاون نخست وزیر طالبان نیز در این دیدار از کمک‌های ترکیه و همکاری این کشور در افغانستان استقبال کرد.

چندی پیش «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود که آنکارا عجله‌ای برای برسمیت شناختن طالبان ندارد، اما با دولت جدید افغانستان تعامل تدریجی دارد.

وی اظهارداشت: ما تعامل تدریجی با طالبان، حمایت در مسائل بشردوستانه و دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی را دنبال می‌کنیم. جامعه جهانی به طور کلی سیاست تعامل تدریجی با طالبان را دنبال می‌کند، ما نیز عجله‌ای نداریم.

در سفر مهرماه سال جاری وزیر خارجه ترکیه به افغانستان ، پس از اینکه رایزنی های سیاسی آنکارا با مقامات طالبان برای بدست گرفتن فرودگاه کابل ناکام ماند، جهاد ارگینای در ردیدار با «عبدالحکیم الشرعی» سرپرست وزارت دادگستری طالبان از آمادگی آنکارا برای همکاری با افغانستان خبرداده بود.

براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت دادگستری طالبان، ارگینای در این دیدار گفته بود که ترکیه با مردم افغانستان روابط دیرینه‌ای دارد و تاکید کرد آنکارا اکنون نیز «آماده همکاری با امارت اسلامی» در افغانستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا