افغانستانجهان

احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب؛ وزرای خارجه کشورهای عربی در ریاض دیدار کردند

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی حوزه خلیج و همتایان آنها از مصر، عراق و اردن در نشستی در ریاض پایتخت عربستان درباره احتمال بازگشت دولت سوریه به اتحادیه عرب گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است که این نشست که به دعوت عربستان سعودی در بحبوحه گرم شدن دوباره اخیر تنش‌های منطقه‌ای برگزار شد، بدون توافق پایان یافت.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر در روزهای گذشته گفته بود که مبنای اصلی تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ هنوز پابرجاست.

به گفته یک منبع نزدیک به این موضوع، دولت اردن پیش از نشست گفته که در حال اجرای “طرح صلح مشترک عربی” است که می‌تواند به پیامدهای ویرانگر درگیری بیش از یک دهه سوریه پایان دهد.

عربستان سعودی مدت‌ها است که با عادی‌سازی روابط با اسد مخالف است. عربستان پس از شروع دوباره روابط خود با ایران که متحد کلیدی منطقه‌ای سوریه است، گفت که رویکرد جدیدی با دمشق لازم است.

هر دو کشور توافق کردند که به زودی سفارتخانه‌‌های خود را در تهران و ریاض بازگشایی کنند.

برقراری دوباره روابط میان ریاض و دمشق یکی از مهمترین جهش‌ها در عادی سازی دوباره روابط میان کشورهای عرب و حکومت سوریه است.

اکثریت کشورهای عربی و غربی پس از آغاز جنگ داخلی سوریه روابط خود با حکومت بشار اسد را قطع کردند.

پس از سال ۲۰۱۱، بسیاری از کشورهای غربی و عربی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و دولت‌اش را به دلیل سرکوب وحشیانه تظاهرات، تحریم کردند، اما در ماه‌های اخیر برخی از کشورهای عربی، از جمله مصر و امارات متحده عربی، روابط خود را با دمشق بهبود بخشیده‌اند.

جنگ داخلی سوریه که صدها هزار کشته و میلیون‌ها نفر را به کشورهای مختلف آواره ساخت تنها یک جنگ داخلی باقی نماند و به میدان جنگ نیابتی قدرت‌های بزرگ تبدیل شد.

ایالات متحده و چندین متحد منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی و قطر به رهبری از برخی از شورشیان سوری ضد حکومت سوریه متهم هستند.

بشار اسد به کمک ایران و روسیه توانست مخالفان را در اکثر مناطق سوریه شکست دهد.

دکمه بازگشت به بالا