پناهندگانجهانحقوق بشر

زنان اخراج‌شده از پاکستان در وضعیت نامطمئین، ترس و افسردگی قرار دارند

بخش زنان سازمان ملل در یک گزارش تازه گفته است که اخراج اجباری مهاجران زن از پاکستان آنان را در معرض فشار و خطرات ناشی از وضعیت نامطمئین در افغانستان قرار داده است.

در گزارش بخش زنان سازمان ملل در افغانستان که روز چهارشنبه، ۲۲ قوس منتشر شد، آمده است که از میان بیش از ۴۲۸ هزار عودت کننده‌ی اجباری، ۴۸درصد آنان زنان و دختران هستند.

عودت کنندگان اجباری زن در مصاحبه با سازمان بین‌المللی مهاجرت و بخش زنان سازمان ملل گفته‌اند که آنان برای مدت موقت به نزدیکان خود پیوسته‌اند اما هیچ گونه سرنخی برای اقامت درازمدت را سراغ ندارند.

طبق این گزارش، بیشتر مهاجران برگشت کننده در ولایت ننگرهار و کابل جابجا شده‌اند که با عدم اطمینان از آینده‌شان مواجه‌اند.

عدم اطمینان از آینده و سپری کردن شرایط دشوار در آستانه‌ی فصل زمستان، عودت کنندگان زن را با مشکلات روحی دچار کرده است.

در گزارش تاکید شده که همسران شماری از زنان هنگام بازگشت ناپدید یا هم بازداشت شده اند. از سوی هم زنان گفته‌اند که اموال متعلق به آنان در پاکستان باقی مانده است.

یکی دیگر از نگرانی‌های زنان که در این گزارش ذکر شده است، عدم بستر مناسب برای زندگی زنان بازگشت کننده در افغانستان است، جایی که به گفته‌ی نهادهای سازمان ملل، محدودیت‌های ایجاد شده باعث آزار و اذیت جنسیتی در این کشور شده است.

بخش زنان سازمان ملل نداشتن شناسنامه را یک چالش جدی برای زنان بازگشت کننده جهت دریافت کمک‌های بشری عنوان کرده است.

در این گزارش آمده است که نیازمندی‌های زنان و مردان اخراج شده از پاکستان یکسان هستند، اما زنان به دلیل جنسیت شان در معرض خطرات متعدد و آینده نامعلوم قرار دارند.

گفتنی است که دولت پاکستان حدود دو ماه پیش دستور اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغان بدون مدرک را صادر کرد که تا اکنون بیش از ۴۲۸ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند.

دفتر معاون ت سازمان ملل در افغانستان یا «یوناما» نیز در یک گزراش تازه گفته است که اخراج مهاجران افغان از پاکستان، فعالان حقوق زن را در معرض تعقیب قرار خواهد داد. یوناما همچنان نگرانی خود را از زنان بازگشت کننده ابراز کرده است که پس از بازگشت با نقض حقوق بشر در افغانستان روبرو می‌شوند.

 

دکمه بازگشت به بالا