افغانستان

اولین سالگرد حمله بر آموزشگاه کاج؛ مسؤولان خواهان تامین امنیت این آموزشگاه هستند

یک سال از حمله‌ی انتحاری بر آموزشگاه کاج در غرب کابل می‌گذرد. مسؤولان این آموزشگاه روز شنبه، ۸ میزان برای یادبود از قربانیان این حمله مراسمی را با حضور گسترده‌ای دانش‌آموزان دختر و پسر برگزار کردند و خواهان تامین امنیت این مرکز شدند.

به قول مسؤولان این آموزشگاه در حمله‌ی انتحاری که سال قبل در ۸ میزان صورت گرفت، ۵۶ دانش‌آموز عمدتاً دختران کشته شده‌اند، اما دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان ضمن «وحشیانه» خواندن این حادثه رقم جان باختگان را ۵۴ و تعداد زخمیان این رویداد را ۱۱۴ نفر ذکر کرده است.

دو مهاجم انتحاری نخست با تیراندازی محافظ این آموزشگاه را هدف قرار دادند سپس در صنف درسی خود را منفجر کردند. این حمله زمانی صورت گرفت که دانش‌آموزان امتحان آزمایشی کانکور را سپری می‌کردند.

زهرا رضایی، یکی از بازمانده‌های حمله بر آموزشگاه کاج صحنه‌ی ورود مهاجمان بر صنف را به فلم‌های ترسناک تشبه می‌کند و می‌گوید که در آن هنگام آنان مشغول حل کردن سوالات بودند.

او در گفتگو با خامه‌پرس افزود: «یادآوری آن لحظه بدن را تکان می‌دهد. من آن لحظه خود را زیر چوکی‌ها پنهان کردم و ورق‌های کتاب را پیش چشمم گذاشته بودم.»

از سوی دیگر، مسؤولان آموزشگاه کاج آن حمله را عمل غیر انسانی می‌دانند و خواهان تامین امنیت این آموزشگاه از سوی امارت اسلامی هستند.

نجیب‌الله نجیب، آموزگار و مسؤول این مرکز در گفتگو با خامه‌پرس گفت که آنان هنوز هم در شوک آن حمله به سر می‌برند و امنیت بگونه‌ی اساسی تامین نشده است.

گفتنی‌ست که مسؤولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت، اما مسوولان آموزشگاه کاج تاکید می‌کنند که عاملان حمله‌ی انتحاری تحت پیگرد قرار نگرفته است.

هرچند امارت اسلامی نهادهای آموزشی را به روی دختران بسته اند، اما بستگان قربانیان آموزشگاه کاج از این حکومت می‌خواهند که به دختران اجازه آموزش داده شود.

مریم،‌ خواهر یکی از قربانیان حادثه کاج می‌گوید که آموزش حق هر انسان است و امارت اسلامی باید به این اصل توجه کند.

قابل ذکر است که در چند سال پسین، حمله‌ های سیستماتیک در غرب کابل آموزشگاه‌های موعود، کاج، عبدالرحیم شهید و کوثر را هدف قرار داد باعث کشته و زخمی شدن دانش‌آموزان شد.

 

دکمه بازگشت به بالا