افغانستان

ایران از تلاش‌های این کشور برای جلوگیری از نزاع داخلی در افغانستان اطمینان داد

سیدحسین مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در دیدارش با محمدنبی عمری، معاون وزارت داخله امارت اسلامی بر مبارزه با تروریسم و جلوگیری از نزاع داخلی در افغانستان تاکید کرده است.

سفارت ایران در کابل روزیکشنبه، نهم میزان با نشر پیامی گفته که این دیدار‌‌ها به منظور هم‌کاری دوجانبه میان تهران و کابل صورت گرفته است.

سید حسین مرتضوی در این دیدار تاکید کرده که هدف نهایی و مطلوب تهران کمک و تامین امنیت در افغانستان است.

او همچنان افزوده که ایران خواهان برگشت عزتمندانه پناهجویان افغانستان به کشورشان است و امارت اسلامی باید در راستای سیاست‌ها برای ترغیب برگشت این پناهجویان همکاری کنند.

به گفته معاون سفارت ایران در طول دو سال گذشته دشمنان ایران و افغانستان تلاش داشته‌اند تا با سناریو سازی‌های مختلف افکار عمومی دو کشور را متاثر سازند «اما رهبران دو کشور با هوشیار این طرحه تفرقه‌افگن را خنثٰی کردند».

در همین حال بر اساس آمار‌های این سفارت حدود پنج میلیون مهاجر افغانستان در ایران حضور دارند که ایران در سطح بزرگی برای این مهاجران برنامه‌های دارد.

مرتضوی می افزاید که «دشمنان دو طرف به بهانه داعش و تروریسم، درگیری‌های مرزی و بهانه حضور مهاجرین به‌دنبال ایجاد تنش هستند. حاکمان تهران و کابل باید به دقت گام‌های خود را برداشته و بهانه را از دشمن بگیرند.»

گفتنی است چالش‌های چون حقابه‌ دریای هلمند، افزایش مهاجرت و اخراج آنان و تهدید تروریسم از خاک افغانستان بر ایران از موضوعات مورد بحث میان مقامات دو طرف بوده است.

دکمه بازگشت به بالا