نگاه‌ها

حامد کرزی به ترکیه پناهنده می شود

یک کشور دوست خارجی ( به گمان قوی ایران) به کرزی اطلاع داده است که در صورت پیروزی طالبان کرزی را با جرم خیانت باچند تن اعضاء بلند پایه حکومتش و همچنین عده ای از افراد حکومت فعلی را اعدام خواهند کرد.

خبر مؤثق از قصر حامد کرزی رئيس جمهور پیشین کشور حکایت دارد که ایشان از بدتر شدن اوضاع امنیتی و آیندۀ خودش در پایتخت به شدت نگران شده است.

منبع می‌افزاید که کرزی درخلوتگه یاران خاصه مجلس مشاوره برپا داشته و جمعاً نتیجه گرفته اند که اوضاع در آستانۀ وخیم ترشدن است و طالبان کابل را تصرف می کنند.

مشاوران پیشنهاد کرده اند که وی اقامت در ترکیه را ترجیح دهد تا از آن جا فعالیت های سیاسی درآینده نیز امکان پذیر باشد. حامد کرزی از طریق سفارت ترکیه درکابل به مقامات انقره پیام داده است که مایل است با جمعی از نخبه گان متحد خویش در ترکیه اقامت کند و منتظر پاسخ دولت اردوغان است.

مشارالیه همچنین در دیدار با دکترمطلق القحطانی نماینده ویژه امیر قطر نیز خواستار همکاری قطر خواستار ارائه کمک مالی شده و از قطر به عنوان متحد راهبردی ترکیه درین زمینه خواهان همیاری شده است.

منابع مقرب به کرزی حکایت دارند که ایشان تا چند هفته پیش نسبت به آمدن طالبان به کابل و مسند قدرت خوش بین بود؛ طالبان را وطن دوست تر از اشرف غنی وگروه سه نفره می دانست و می خواست که با بهره وری از کارت قندهاری بودن در معادلات سیاسی آینده برای خود جایگاه خوب تری دست وپا کند و حتی تا میزان زیادی خودش را کاندیدای ریاست حکومت عبوری می دانست.

روی همین انگیزه، زمستان گذشته در اطراف قندهار مخصوصاً در مربوطات ولسوالی های ارغنداب، وزیری وپنجوایی صدها پوسته به طالبان تسلیم داده شد وطالبان فرصت یافتند به حواشی شهر قندهار برسند. منابع ارگ از همان زمان، دست داشتن کرزی درتحولات امنیتی قندهار را تایید می کردند.

اما به نظر می رسد که چرخۀ اوضاع، ناگه حرکت معکوس به خود یافته و حامد کرزی از چند روز به این‌سو از طالبان خیلی مایوس و هراسان شده است.

گفته می شود که یک کشور دوست خارجی ( به گمان قوی ایران) به کرزی اطلاع داده است که در صورت پیروزی طالبان کرزی را با جرم خیانت باچند تن اعضاء بلند پایه حکومتش و همچنین عده ای از افراد حکومت فعلی را اعدام خواهند کرد.

حمله بر کرزی و شرکاء از سوی طالبان از همین اکنون شروع شده است و چند روز پیش طالبان خانه شاهزاده مسعود مشاور ورفیق شخصی کرزی را در لوگر به آتش کشیدند. کرزی از وضعیت نا امید است و اخیراً
در چندین مجالس ارگ وسپیدار حضور نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا