افغانستان

روسیه: امریکا از تروریست‌ها در افغانستان برای بی ثبات سازی منطقه استفاده می‌کند

وزیر دفاع روسیه گفته است که واشنگتن از قدرت گروه‌های مسلح غیر قانونی در افغانستان برای بی‌ثبات ساختن منطقه استفاده می‌کند.

سرگئی شویگو در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر منسک بلاروس گفته است که کشورهای عضو سازمان ناتو به‌جای تلاش برای بازسازی افغانستان پس از خروج عجولانه از این کشور، تلاش می‌کنند که حضور نظامی خود را در منطقه‌ آسیای مرکزی بازگردانند.

شویگو گفت: «افغانستان همچنان کانون بی ثباتی است. تهدید اصلی از سوی گروه های مسلح غیرقانونی می آید که پس از به قدرت رسیدن جنبش اسلامی طالبان (امارت اسلامی) مواضع خود را در آن کشور به طور قابل توجهی تقویت کرده اند. ما معتقدیم که ایالات متحده قصد دارد از پتانسیل این سازمان های تروریستی برای بی ثبات کردن اوضاع در منطقه استفاده کند.»

شویگو ادعا کرد که امکان نفوذ تروریست ها از افغانستان به کشورهای همسایه وجود دارد.

اما امارت اسلامی این گفته ها را نادرست می‌داند. اخیراً مولوی عبدالکبیر، سرپرست ریاست الوزرا گفت که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری تاحال استفاده نشده و در آینده هم استفاده نخواهد شد.

با این حال بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان در مجلس سنای این کشور گفته است که حوادث تروریستی در پاکستان پس از رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان افزایش یافته است.

زرداری گفت: «در ۶۰۰ روز منتهی به سقوط کابل، در مجموع پنج حادثه تروریستی در پاکستان رخ داد. در ۶۰۰ روز پس از سقوط کابل، این تعداد به ۵۰ حادثه رسید. اکنون این یک نگرانی واقعی برای ما است.»

وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت که با وخامت وضعیت اقتصادی در افغانستان، مهاجرت از این کشور هم افزایش می یابد، و اگر موضوع تهدید امنیتی جدی گرفته نشود، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد. او همچنین از منجمد ماندن داراریی‌های ارزی افغانستان توسط کشورهای غربی انتقاد کرد.

آگاهان نظامی هم باور دارند حضور گروه های تروریستی در افغانستان آنچنان نیست که روسیه آنرا بیان می‌کند بل مسکو می‌خواهد که جنگ تبلیغاتی علیه امریکا در منطقه داشته باشد.

امارت اسلامی در توافق نامه دوحه تعهد کرده است که خاک افغانستان بر ضد کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد. امارت اسلامی می‌گوید که به این تعهد خود عمل و گروه داعش را هم به حد کافی سرکوب کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا