افغانستان

مجروح: در چهار هفته‌ آینده شاهد بدترین حالت کرونایی خواهیم بود

همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری در کشور، وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید که افغانستان در چهار هفته‌ی آینده شاهد «بدترین حالت» می‌باشد.

آقای مجروح که امروز (چهارشنبه، ۱۹ جوزا) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان در وضعیت بحرانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا قرار داد و «هنوز چراغ سبز دیده نمی‌شود».

او تأکید کرد: «در ولایت ننگرهار به‌عنوان یک نمونه ما به اوج [شیوع ویروس کرونا] رسیدیم، یک نزول کوتاه در گراف داشتیم و با تأسف دوباره واقعات افزایش یافته است. این به این معنا است که ما در چهار هفته‌ی آینده آماده‌ی بدترین حالت هستیم.»

سرپرست وزارت صحت عامه افزود که خشم ویروس کرونا در موج سوم به مراتب بیشتر از موج‌های اول و دوم آن است. به گفته‌ی او، هنوز نزولی در گراف انتشار موج سوم این ویروس در افغانستان مشاهده نشده است.

وحید مجروح تأکید کرد: «هنوز با خشم و سرعت بسیار زیاد گراف انتشار ویروس، ابتلای شهروندان و مرگ‌ومیر شهروندان ما رو به سعود است.»

از سویی هم، او گفت آماری که از سوی وزارت صحت عامه مبنی بر موارد ابتلا و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا منتشر می‌شود، واقعی نیست. به گفته‌ی آقای مجروح آمار واقعی به‌مراتب بیشتر از آن‌ها است.

سرپرست وزارت صحت عامه افزود که براساس یک سروی که این وزارت در پنج ولایت انجام داده است، ۲۸ تا ۳۲ درصد دانش‌جویان و دانش‌آموزان به ویروس کرونا مبتلا اند.

با این حال، او گفت که حکومت و سکتور صحی کشور «زیادترین آمادگی» را برای بدترشدن وضعیت ناشی از شیوع کرونا گرفته است. او همچنین گفت که باید جامعه نیز عین آمادگی را برای این حالت بگیرد.

وحید مجروح از مردم خواست که به توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه در مورد جلوگیری از شیوع کرونا عمل کنند. او تأکید کرد: «آن چه که برای هم‌وطنان ما مبرهن است، متأسفانه افغانستان روزهای سختی را می‌گذراند. این روزها مستلزم همکاری همه [اقشار جامعه] است.»

از سویی هم، آقای مجروح گفت که کمبود آکسیجن در افغانستان یک چالش جدی است، اما هنوز نیازهای بیماران رفع شده است.

او همچنین افزود که شماری از شفاخانه‌های خصوصی و مردم در مصرف آکسیجن اسراف می‌کنند. سرپرست وزارت صحت عامه گفت که شرکت‌های خصوصی از سه‌هزار و ۵۰۰ بالون آکسیجن، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بانون آکسیجن را به شفاخانه‌های دولتی و متباقی آن را به شفاخانه‌های خصوصی توزیع می‌کنند.

او از شفاخانه‌های خصوصی خواست که در مصرف آکسیجن صرفه‌جویی کنند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که شمار مبتلایان ویروس کرونا و فوتی‌های ناشی از آن در هفته‌های اخیر در کشور به‌صورت بی‌پیشینه افزایش یافته است. آقای مجروح گفت که تعداد مبتلایان در هفته‌ی جاری نسبت به هفته‌ی گذشته ۱۸۰ تا ۲۰۰ فیصد افزایش یافته است.

همچنین براساس اعلام وزارت صحت عامه، در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴۳ مورد مثبت ویروس کرونا در کشور شناسایی شده‌اند و ۵۱ نفر نفر هم از اثر مریضی کووید۱۹ فوت کرده‌اند. هم‌اکنون شمار مجموعی مریضان کووید۱۹ در افغانستان به ۸۵ هزار و ۸۹۳ نفر افزایش یافته و ت

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا