افغانستان

محمد رسول باوری، باستان‌شناس افغان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

منابع رسمی درگذشت محمد رسول باوری، معاون پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و از باستان‌شناسان نامدار این کشور را تأیید کردند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان درگذشت او را ضایعه جبران‌ناپذیر برای فرهنگ افغانستان دانسته است.

آقای باوری از مدتی به اینسو به دلیل ابتلا به ویروس کوید ۱۹در بیمارستان بستری بود.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری که امروز (شنبه، ۲۲ جوزا/ خرداد) منتشر شده، آمده است “آقای باوری هزاران دانشجو را پرورورد و در زمینه شکوفایی دانش و فرهنگ افغانستان خدمات بسیاری انجام داد. او در زمینه حفاظت از میراث‌های فرهنگی و آبدات تاریخی صدها کتاب و مقاله نوشت و تعریف روشن از فرهنگ و هویت ملی افغانستان برجا گذاشت.”

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته او با تولید آثار متعدد، به دانشمندان، پژوهشگران و به ویژه نسل جوان، سرمایۀ گران‌بهای علمی به میراث گذاشته است.

محمد رسول باوری در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در ولسوالی دهراود ولایت ارزگان زاده شد. آموزش‌های ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت، سپس وارد گروه تاریخ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل شد.

آقای باوری بعد از آن به هلند رفت و کارشناسی ارشدش را در زمینه باستان‌شناسی به دست آورد. او زمانی استاد باستان‌شناسی دانشگاه کابل بود.

آقای باوری استاد دانشگاه خرونینگن ()Rijksuniversiteit Groningen هالند نیز بوده است.

رسول باوری پس از بازگشت به افغانستان، برای یک سال به عنوان رئیس بخش تاریخ اداره نصاب وزارت آموزش و پرورش (معارف) افغانستان کار کرد.

سپس مسئولیت دانشگاه شیخ زاید ولایت خوست را به عهده گرفت و برای مدتی مسئول گروه تاریخ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل بود.

آقای باوری در سال ۱۳۹۵ به حیث معین هنر و فرهنگ وزارت اطلاعات و فرهنگ تعیین شد و برای مدتی مسئولیت سرپرستی این وزارت را به عهده داشت.

رسول باوری بیش از ۳۰ عنوان کتاب و صدها مقاله پژوهشی در زمینه تاریخ و باستان‌شناسی نوشته است. نام شماری از آثار او در فهرست زیر آمده است:

•جنبش انقلابی، پایان‌نامه دوره کارشناسی، ۱۳۵۸؛

•اصول و تحقیقات باستانشناسی، دانشگاه کابل، ۱۳۶۱؛

•باستان‌شناسی شرق میانه، دانشگاه کابل، ۱۳۶۲؛

•باستان‌شناسی کشورهای همجوار، دانشگاه کابل، ۱۳۶۴؛

•باستان‌شناسی افغانستان، دانشگاه کابل، ۱۳۶۵؛

•اصول ترمیم و بازسازی آثار باستانی، دانشگاه کابل، ۱۳۶۶؛

•افغانستان در عهد باستان، مطبعه دولتی، ۱۳۶۷؛

•باستان‌شناسی ساحوی (اصول حفریات)، دانشگاه کابل، ۱۳۷۸.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا