افغانستانجهان

محمد محقق: طالبان از تفاوت‌های مذهبی برای تحقیر و سرکوب جامعه هزاره و شیعه استفاده می‌کنند

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، طالبان را متهم کرده است که از تفاوت‌های مذهبی به‌عنوان فرصتی برای «تصفیه حساب‌های مذهبی» استفاده کرده و جامعه شیعه و قوم هزاره را «تحقیر و سرکوب» می‌کنند.

آقای محقق این اظهارات را پنج‌شنبه شب (۲۵ حمل) در صفحه‌ی فیسبوک خود در واکنش به تشهیر منفی یک مسافر هزاره و پیرو مذهب شیعه از سوی طالبان در ولایت غور، مطرح کرده است.

این فرد باشنده‌ی ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور بوده است. طالبان او را روز گذشته به جرم روزه‌خوری، شکنجه کرده و سپس غوری غذا را به دهنش گذاشته و در بازار تشهیر منفی کرده‌اند.

محقق نوشته است که پیروان مذهب شیعه براساس فقه شان در هنگام مریضی و یا مسافرت روزه را قصر می‌کنند و قضاء آن‌را در وقت دیگر به‌جا می‌آورند. با این حال، او گفته است که طالبان خلاف شعار و تعهدشان مبنی بر رعایت حقوق مذهبی اهل تشیع، عمل می‌کنند.

محقق این عمل طالبان را نماد واضح «نقض حقوق بشری و تبعیض و تحقیر قومی و مذهبی» دانسته و آن‌را محکوم کرده است. او از جوامع حقوق بشری خواسته است که «تحقیر و تبعیض بالای جامعه شیعه» را محکوم کرده و جلوی آن‌را بگیرند.

محقق از علما و شخصیت‌های کشور، به‌ویژه جامعه تشیع و هزاره که به‌گفته‌ی او، به نحوی با طالبان همکاری دارند، نیز خواسته است که بر ظلم‌هایی که بر جامعه هزاره و شیعه روا داشته می‌شود، توجه داشته باشند و تا حد امکان از آن جلوگیری کنند.

طالبان تا کنون درباره‌ی ادعای شکنجه و تشهیر منفی مسافر هزاره در غور و نیز در پاسخ به اتهام محمد محقق، چیزی نگفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا