افغانستانجهاننگاه‌ها

مسلمانان و مسئله افغانستان

مسلمانان و مسئله افغانستانهفدهمین نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع افغانستان دیروزدر محل پارلمان ملی پاکستان در اسلام آباد آغاز به کار کرد. این نشست به ابتکار عربستان سعودی به عنوان رئیس اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی برگزار شد و پاکستان، پیشنهاد میزبانی آن را داده بود.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده بود که انتظار می‌رود اجلاس کنفرانس همکاری اسلامی علاوه بر ابراز همبستگی با مردم افغانستان، راه‌هایی را برای مهار و تغییر اوضاع بشردوستانه رو به وخامت سریع در افغانستان، به ویژه از نظر کمبود مواد غذایی، جابه جا شدگان داخلی و فروپاشی احتمالی اقتصادی این کشور بررسی کند و این نشست فوق العاده، فرصتی برای بررسی گام‌های عملی و ملموس برای کمک به رفع نیاز‌های بشردوستانه مردم افغانستان باشد.

نکته حائز توجه درباره نشست این بود که امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، نیز برای شرکت در این جلسه با استقبال مقام‌های پاکستانی وارد اسلام آباد شد.

دولت فراگیر، لازمه ثبات در افغانستان
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع افغانستان، در بخشی از سخنان خود با تشریح مواضع ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند. ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان، تنها ازطریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و مؤثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.

تأخیر در این امر، به دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم (داعشی) و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی معیشت و بهداشت و نیازمندی‌های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کند و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از ۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیرساخت، گسترش دهد و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل نماید. آشتی ملی، انسجام ملی و مشارکت فراگیر در حکومت و حکمرانی، در کنار خیر خواهی و مساعی جمیله کشور‌های همسایه و منطقه و کشور‌های اسلامی در مبارزه با تروریسم و ناامنی و بی ثباتی و کمک‌های بشردوستانه، فوری‌ترین اقدام برای حمایت از مردم افغانستان و تضمین آینده‌ای روشن است.

وی با اشاره به وضعیت فلسطین اشغالی گفت: معتقدیم بازگشت همه فلسطینیان به سرزمین آبا و اجدادی خود و تشکیل دولت فلسطین در سراسر سرزمین مادری و تاریخی به پایتختی قدس شریف باید همچنان مورد تأکید OIC باشد. تجربه روند سازش با رژیم جعلی اسرائیل و عادی سازی روابط، نشان می‌دهد که مسئله فلسطین فقط با پایان کامل و حقیقی اشغال غیرقانونی این سرزمین اسلامی حل شدنی است. ایران بار دیگر بر پیشنهاد خود درباره برگزاری یک همه پرسی فراگیر با شرکت همه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی، به عنوان راه حل دموکراتیک تأکید می‌کند.

تصمیم جمعی کشور‌های مسلمان درباره افغانستان
پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل شبه قاره هند، در گفتگو با «ایلنا»، در ارزیابی نتایج احتمالی نشست سازمان همکاری‌های اسلامی درباره افغانستان گفت: حاکمیت طالبان با دو مشکل اساسی روبه روست که مشکل نخست بحران انسانی است که در این فصل زمستان و سرما گریبان مردم را گرفته و فکر می‌کنم بخش شایان توجهی از اجلاس اسلام آباد به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

مشکل بعدی طالبان،  موضوع شناسایی منطقه‌ای و بین المللی است؛ زیرا این گروه برخلاف آنچه اعلام کرده بود، هیچ تغییری نکرده است و آن انتظاراتی که دنیا و منطقه از طالبان دارد که یک حکومت همه شمول را به وجود بیاورد، محقق نشده است. آن‌ها دولت موقت خود را با حضور افرادی از اقوام مختلف همه شمول می‌دانند، اما این افراد با طالبان هم فکر هستند. دنیا و منطقه معتقد است که باید تکلیف احزاب سیاسی مشخص باشد و قومیت‌ها سهم خود را داشته باشند و حقوق زنان رعایت شود که طالبان تا کنون گامی در این راستا برنداشته است.

علی القاعده کشور‌های مسلمان در نشست اسلام آباد باید یک تصمیم مشترک اتخاذ کنند تا راه برای تعامل با دولت افغانستان باز شود؛ زیرا از بعد روانی، هیچ کشوری به تنهایی پیش قدم آغاز رابطه با طالبان نخواهد شد، اما بسیاری از کشور‌ها ازجمله ایران به صورت دوفاکتو این دولت را با اعزام هیئت‌هایی به رسمیت شناخته اند. پاکستان هم از نگاه دنیا به وجود آورنده طالبان است و چین نیز بدون توجه به مسائل دیگر بر بعد اقتصادی رابطه با طالبان تمرکز کرده است؛ در نتیجه اینکه کشور‌های مسلمان بتوانند به صورت جمعی یک تصمیم اتخاذ کنند، خیلی مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا