ملا هبت الله: واشنگتن توافقنامه دوحه را نقض کرده است

ملا هیبت الله آخوندزاده ،رهبر طالبان عقب انداختن تاریخ عزیمت نیروهای آمریکایی از افغانستان از ماه مه به سپتامبر را “نقض توافق نامه دوحه” دانست و به واشنگتن نسبت به پافشاری در نقض توافق هشدار داد.

رهبر طالبان در پیام تبریک به مناسبت عید سعید فطر گفت: “ما عقب نشینی نیروهای آمریکایی و سایر کشورهای خارجی را گام خوبی می دانیم … اما ایالات متحده مرتکب یک تخلف دیگر شد ، که تمدید تاریخ خروج نیروها از ماه مه تا سپتامبر است. ”

وی افزود: برخلاف تعهدات ، زندانیان باقیمانده که قرار بود پس از سه ماه از آغاز مذاکرات آزاد شوند ، هنوز آزاد نشده‌اند و اسامی مقامات در طالبان هنوز از لیست‌های تحریم‌ها برداشته نشده است .

رهبر طالبان تاکید کرد: اگر ایالات متحده بار دیگر به تعهدات خود عمل نکند ، جهانیان شاهد باشد و واشنگتن را برای همه پیامدها پاسخگو بدانند.

رهبر طالبان در پیام عیدی به دولت افغانستان گفته است برای ادامهٔ جنگ تلاش نکنند بلکه گروه طالبان و طرف مقابل، گردهم آمده و از تعصب و هرگونه اختلاف دیگر دست بردارند.

او در این پیام عیدی گفته‌است که آغوش امارت اسلامی به روی همه افغان‌ها باز است و خطاب به طرف مقابل گفته‌است که از عقده‌مندی و دشمنی دست بردارند.

او همچنان آمریکا را متهم به عهد شکنی در پیوند به توافقنامه صلح کرده می‌گوید که دولت آمریکا مطابق این توافقنامه عمل نکرده و تاکنون زندانیان این گروه را به گونهٔ کامل رها نساخته‌ و نام رهبران آنان همچنان در لیست سیاه باقی مانده‌است.

رهبر طالبان به دولت آمریکا هشدار داده‌است که اگر مطابق توافقنامه عمل نکنند مسوولیت هرگونه پیامد آینده بر عهدهٔ آنان خواهد بود.

وی همچنان دولت افغانستان را به تلاش برای سبوتاژ روند سیاسی صلح متهم کرده‌است.

آقای هبیت‌الله در بارهٔ اشتراک در نشست استانبول اشاره نکرده اما گفته است که طالبان یک جهت مهم قضیه در صلح افغانستان است از اینرو در هر نشستی مرتبط به صلح افغانستان باید قبل از قبل با آنان هماهنگی صورت بگیرد و آنان در جریان گذاشته شوند.

از سویی‌هم اشرف‌غنی، رییس‌جمهور کشور می‌گوید که طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت شان یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی تمایل ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده بخاطر صلح را سبوتاژ می نمایند.

این در حالی‌ست که حملات گروه طالبان با آغاز خروج نیروهای آمریکایی در مرکز و سایر ولایات کشور افزایش یافته‌است چنانچه روز گذشته در پی حمله موتر‌بمب بر مکتب سیدالشهدا در مربوطات حوزهٔ سیزدهم امنیتی شهر کابل بیش از ۵ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخم برداشت.

همچنان از چندی بدین سو حملات طالبان در ولایت عزنی، بغلان و هلمند شدت گرفته‌است.

در همین‌حال، محمد معصوم ستانکزی رییس هیئت مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان می‌گویند که توقع می‌رفت طالبان به پاس ماه مبارک رمضان دست از قتل و کشتار بردارند اما برعکس حملات این گروه در ماه مبارک رمضان افزایش یافته‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا