افغانستان

کشورهای عضو سازمان ملل: حادترین شکل تبعیض، ظلم و خشونت علیه زنان در افغانستان اعمال می‌شود

اکثر کشورهای عضو سازمان ملل (۸۰ کشور) معتقدند که تداوم وضعیت جاری در افغانستان تحت حاکمیت امارت اسلامی منجر به تعمیق نابرابری‌های جنسیتی شده زیرا «حادترین و سیستماتیک‌ترین شکل تبعیض، ظلم و خشونت علیه زنان و دختران» در افغانستان اعمال می‌شود.

نمایندگان ۸۰ کشور عضو سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، یازدهم میزان در یک بیانیه مشترک خواستار توقف انواع خشونت و تبعیض علیه زنان در افغانستان شدند.

در این بیانیه آمده است: «زنان و دختران از حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی خود، از جمله دسترسی به آموزش، اشتغال، آزادی رفت و آمد و مشارکت کامل، برابر و معنادار آنها در زندگی عمومی محروم شده اند. زنان از معاش و دختران از آینده خود محروم می شوند.»

به باور آنان، این وضعیت منجر به تعمیق نابرابری‌های جنسیتی شده و «ممکن است به آزار جنسی تبدیل شود» که مصداقی از جنایت علیه بشریت است.

در پیوند به محدودیت‌های اعمال شده علیه آزادی‌های زنان به ويژه در واکنش به ممنوعیت حضور زنان در پارک‌ها و ورزشگاه‌ها در این بیانیه آمده است که «محدودیت‌های مداوم برنامه‌ریزی شده که دسترسی زنان به مکان‌های عمومی را در افغانستان کاهش می‌دهد، وحشتناک است.»

کشورهای عضو سازمان ملل متحد از امارت اسلامی خواسته که «به حقوق بشر زنان و دختران… احترام بگذارند.»

گفتنی است که این بیانیه از سوی ۸۰ کشور عضو سازمان ملل امضا شده و موضع مشترک این کشورها در قبال افغانستان را نشان می دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا