افغانستان

نیمی از بسترهای شفاخانه‌ی جناح پیش از افتتاح، از بیماران کرونایی پُر شده است

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه کشور می‌گوید که موج سوم کرونا در کشور رو به گسترش است و اوضاع از این هم وخیم‌تر می‌شود؛ طوری که به گفته‌ی او ۵۰ درصد از بسترهای شفاخانه‌ی محمدعلی جناح در غرب کابل پیش از افتتاح پر شده است.

آقای مجروح که امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ جوزا) در مراسم افتتاح شفاخانه‌ی محمدعلی جناح در غرب کابل صحبت می‌کرد، گسترش ویروس کرونا در کشور را نگران‌کننده خواند و به عنوان مثال گفت که ۵۰ بستر از ۱۰۰ بستر شفاخانه‌ی جناح که برای بیماران کرونایی تجهیز شده، پیش از افتتاح پر شده است.

فعالیت عادی این شفاخانه برای دیگر بیماران همچنان ادامه دارد.

طبق برنامه‌ی وزارت صحت، در صورتی که اوضاع وخیم‌تر شود، شمار بسترهای ویژه‌ی بیماران کرونایی تا ۲۰۰ بستر اضافه می‌شود.

سرپرست وزارت صحت عامه، شفاخانه‌ی محمدعلی جناح را بزرگ‌ترین مرکز درمانی بیماران کرونایی در سطح کشور عنوان کرد و گفت که یکی از ویژگی‌های این شفاخانه داشتن دستگاه تولید اکسیجن است.

در عین حال، آقای مجروح کمبود اکسیجن در شفاخانه‌ها را از مشکلات بسیار جدی عنوان کرد و گفت شرکت‌های تولید اکسیجن که با وزارت صحت عامه قرارداد دارند به دلیل تقاضای زیاد، نمی‌توانند نیاز شفاخانه‌های دولتی به اکسیجن را برآورده کنند. او گفت: «در کنار شفاخانه‌های دولتی شماری از شفاخانه‌های خصوصی هم بیماران کرونایی را درمان می‌کنند. در شفاخانه‌های خصوصی در استفاده از اکسیجن اصراف می‌شود. به دلیل این که پول پرداخت می‌شود.»

«بر تجمعات محدودیت‌ها بیشتر می‌شود»
وزارت صحت عامه قرار است امروز با برگزاری یک نشست اضطراری محدودیت‌های بیشتر برای کنترل ویروس وضع کند. وزیر صحت در این باره گفت: «وزارت صحت هیچگاه نمی‌خواهد که بدون مبنا تصمیم بگیرد. ما بر اساس شواهد تصمیم می‌گیریم. آمار و شواهد نزد ما موجود هست. کمیته تحقیق، ساینس و اپیدمیولوژی که شامل نمایندگان وزارت، مؤسسات همکار و متخصصان مستقل می‌شوند، امروز در این باره بحث می‌کنند. هر تصمیمی را که آنان بر اساس علم گرفتند، من به عنوان وزیر صحت پای آن امضا می‌کنم.»

او تأکید کرد رییس‌جمهوری صلاحیت‌ کافی به وزارت صحت عامه داده است که موج سوم را مدریت و کنترل کند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت حین دیدار از یکی از شفاخانه‌های ویژه بیماران کرونایی در کابل
نگرانی از بی‌خیال‌شدن مردم
وزارت صحت عامه هفته‌ی گذشته دانشگاه‌ها، مکاتب، مراکز آموزشی و تالارهای عروسی را در ۱۶ ولایت کشور تعطیل اعلام کرد. برغم این اعلام حکومت اما خیلی از مراکز آموزشی خصوصی و تالارهای عروسی همچنان به فعالیت‌هاشان ادامه می‌دهند.

وزیر صحت بی‌اعتنایی شهروندان کشور نسبت به رعایت نکات صحی را نگران‌کننده خواند و گفت که شهروندان کشور خطر را جدی نمی‌گیرند و به نکات صحی توجه نمی‌کنند: «ما به وضعیت دچار شده ایم که آستانه‌ی حساسیت شهروند در قبال این ویروس رو به نزول است.»

بر اساس ارزیابی و پیش‌بینی وزارت صحت وخامت اوضاع تا دو یا چهار هفته‌ی آینده ادامه خواهد یافت. البته سرپرست وزارت صحت تأکید کرد این در صورتی است که کار طبق برنامه پیش برود و به رعایت نکات صحی از سوی تمامی شهروندان توجه شود؛ در غیر این صورت به گفته‌ی او «این مصیبت کلان‌ می‌شود».

تا اینجای کار تمامی شواهد و سخن‌ها حاکی از این است که شیوع ویروس کوید ۱۹ با سرعت تمام در کشور در حال گسترش است و به این زودی‌ها پایانی برای آن متصور نیست. با این حال، تأکید وزارت صحت عامه کشور این است که برای اینکه وضعیت بحرانی نشود، شهروندان کشور باید به نکات صحی توجه و خود جان شان را حفظ کنند.

شمار واقعات مثبت ویروس کرونا که پس از آزمایش در وزارت صحت عامه‌ی کشور ثبت شده است به ۷۵ هزار و ۱۴۴ تن می‌رسد. بر اساس آمار وزارت صحت در این مدت سه‌هزار و ۳۴ تن دیگر پس از ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند. این ارقام آمار امروز مبتلایان و فوتی‌ها را شامل نمی‌شود، زیرا این خبر پیش از نشر آمار ۲۴ ساعت گذشته منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا