افغانستانجهان

سفیر افغانستان در واشنگتن از سمتش کنار رفت

معاون سفارت افغانستان در واشنگتن می افزاید که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با فرستادن یک نامه‌ به سفارت افغانستان در واشنگتن خواهان توقف فعالیت‌های سیاسی و قنسولی سفارت افغانستان شده است.

عادله راز، سفیر افغانستان در واشنگتن از سمتش کناره گیری کرد. بانو راز، سومین سفیر جمهوری اسلامی افغانستان است که در شش ماه پسین از سمت اش کنار می رود.

معاون سفارت افغانستان در ایالات متحده امریکا علت کناره گیری عادله راز، را وضع قیودات تازه از سوی وزارت خارجه ایالات متحده می داند.

عبدالهادی نجرابی معاون سفارت افغانستان در ایالات متحده امریکا به طلوع نیوز می گوید که وزارت خارجه امریکا تصمیم گرفته است که فعالیت های دیپلوماتیک و سیاسی افغانستان را در ایالات متحده متوقف بسازد.

معاون سفارت افغانستان در واشنگتن می افزاید که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با فرستادن یک نامه‌ به سفارت افغانستان در واشنگتن خواهان توقف فعالیت‌های سیاسی و قنسولی سفارت افغانستان شده است.

عبدالهادی نجرابی، معاون سفارت حکومت سرنگون شده افغانستان در واشنگتن، گفت:«در مکتوبی که از وزارت خارجه امریکا به سفارت آمده است گفته شده است که تنها سفیر می تواند به کارش از خانه ادامه بدهد و دیگر نمی تواند فعالیت های سیاسی و دیپلوماتیک داشته باشد و دیگر دیپلوماتان از فعالیت باز می مانند.»

با سقوط حکومت پیشین افغانستان «جمهوریت» ادامه فعالیت‌ دیپلوماتان افغانستان در کشورهای دیگر به علت از دست رفتن منابع مالی شان با چالش های زیادی رو به رو شده است.

چنان که برخی از دیپلوماتان، بخش نماینده گی سیاسی افغانستان در واشنگتن می گویند بیش از چهار ماه می شود که سیتی بانک، حساب‌های مالی سفارت افغانستان را بسته کرده است.

صفی دلاور است، مشاور سفارت افغانستان در واشنگتن، می گوید:« بیش از چهار ماه می شود که معاش و امتیازات سفارت افغانستان در امریکا مسدود شده است و همه دیپلوماتان با چالش های جدی رو به رو استند و با ادامه این وضعیت مشکلات بیشتر خواهند شد.»

با روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی، فعالیت های سفارت ها و نماینده گی های سیاسی افغانستان در بیشتر کشور های جهان با چالش رو به رو شده اند؛ از این میان سفارت های افغانستان در تاجیکستان، ترکمنستان، ایتالیا، پولند و ایران با چالش های جدی مالی رو به رو استند و سفیران افغانستان در چین، ترکمنستان و امریکا به علت چالش های مشابه از سمت های شان کنار رفته اند.

در همین حال برخی از دیپلوماتان پیشین می گویند که توقف فعالیت های سیاسی افغانستان در کشور های جهان سبب ایجاد فاصله میان حکومت تازه و جهان نیز خواهد شد.

نورالله راغی، دیپلومات پیشین، گفت:«بسته شدن نماینده گی های سیاسی افغانستان میان حکومت با کشور های جهان فاصله ایجاد می کند و از طرف دیگر این مساله حکومت تازه را با چالش جدی رو به رو خواهد ساخت و نیز در مساله به رسمیت شناختن اثرهای منفی خواهد گذاشت.»

جاوید سنگدل، آگاه مسایل سیاسی، می گوید:«

اما وزارت خارجه کشور مسدود ساختن نماینده گی های سیاسی افغانستان را که با حکومت سرپرست امارت اسلامی همکاری ندارند، ستایش می کند.

ولی والله شاهین، رییس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجه، گفت:«نماینده گی های افغانستان که در بیشتر کشور ها بسته می شوند اقدام نیک است چون آنان با حکومت کنونی همکاری نمی کنند و با استفاده از حکومت پیشین در تلاش سو استفاده استند.»

تا کنون پاکستان تنها کشوری است که نماینده سیاسی امارت اسلامی همچون سفیر حکومت سرپرست امارت اسلامی در سفارت افغانستان در اسلام آباد فعالیت می کند.
قابل یاد آوری است که پس از رویداد پانزدهم اگست سال پار بیشتر دیپلوماتان افغانستان به کشور های اروپایی پناهنده شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا