افغانستانجهان

آغاز نشست تروئیکای توسعه‌یافته با محوریت افغانستان در پاکستان

نشست تروئیکای توسعه‌یافته با حضور نمایندگان ویژه پاکستان، چین، روسیه و امریکا درباره افغانستان در اسلام‌آباد آغاز شد.

این نخستین نشست نشست تروئیکای توسعه‌یافته پس از تسلط طالبان بر افغانستان است. گزارش شده که مولوی متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در این نشست دعوت شده‌است. او دیروز برای انجام یک سفر سه روزه راهی پاکستان شد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که دیپلمات‌های ارشد پاکستان، چین، روسیه و امریکا به عنوان اعضای تروئیکای توسعه‌یافته درصدد فشار بر دولت موقت طالبان هستند تا این گروه به تعهدات خود شامل تشکیل دولت فراگیر، حمایت از زنان و پاسداری از حقوق بشر و عدم استفاده مجدد از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی علیه سایر کشورها، عمل کند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تربیون به نقل از یک مقام ارشد دیپلماتیک غربی نوشته است دولت موقت طالبان تاکنون نتوانسته است شرایط را برآورده کند.

این دیپلمات امکان به رسمیت شناختن فوری دولت طالبان را رد کرده و گفته است: «ما می‌خواهیم صرفا به جای سخنان، شاهد گام عملی طالبان باشیم».

این دیپلمات غربی اضافه کرده که جامعه جهانی مشتاق به تعامل با طالبان با هدف جلوگیری از تشدید اوضاع در افغانستان و یا بحران انسانی در این کشور است.

اکسپرس تربیون همچنین به نقل از یک مقام پاکستانی تأیید کرد که مسئله به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان در مراحل بعدی مطرح خواهد شد، زیرا در مرحله کنونی مسئله کلیدی ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین المللی است.

این مقام آگاه گفته که پاکستان همگام با جامعه بین‌المللی عمل خواهد کرد و دیدگاه خود را مبنی بر اینکه دولت طالبان نیاز به انجام کارهای بیشتر دارد، به اشتراک خواهد گذاشت.

تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان دیروز در نشست خبری‌اش گفت که مساله به رسمیت‌شناختن حکومت افغانستان از سوی کشورها در آستانه حل‌شدن قرار دارد.

او با اشاره به آغاز کار نماینده ویژه تازه امریکا برای افغانستان گفت که وی روابط خوبی با «امارت اسلامی» دارد و انتظار می‌رود که روابط امریکا و طالبان بهتر شود.

گفتنی است که قرار است توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان با متقی در پاکستان دیدار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا