جهان

وخامت روابط کانادا و هند؛ هند به شهروندانش در مورد سفر به کانادا هشدار داد

به دنبال کشته شدن هاردیپ سینگ نجار، رهبر سیک هندی-کانادایی در بریتیش کلمبیا، روابط دیپلوماتیک کانادا و هند وارد تنش شده و دهلی از شهروندانش خواست که از سفر به کانادا خودداری کنند.

وزارت خارجه‌ی هند روز چهارشنبه، ۲۹سنبله در بیانیه‌ای گفت که با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در کانادا، به ویژه به دانشجویان توصیه می‌شود که متوجه جان شان باشند.

جستین ترودو، نخست‌‌وزیر کانادا روز گذشته اعلام کرد که اسناد معتبر در مورد دست داشتن هند در قتل هاردیپ سینگ نجار وجود دارد و دولت کانادا این موضوع را به جدیت بررسی می‌کند. در همین حال، کانادا یک دیپلومات هند را در همین رابطه اخراج کرد.

این در حالی است که دولت هند این ادعا کانادا را تکذیب کرده است. گتفنی‌ست که دهلی به یک دیپلومات کانادا پنج روز وقت داده است تا این کشور را ترک کند.

هاردیپ سینگ به دلیل استقلال طلبی سیک‌های هند به عنوان یک دولت مستقل، در صدر فهرست تروریستان حکومت هند قرار داشت.هرچند جنبش‌های سیک استقلال طلب از سال‌های ۱۹۸۰ شکل گرفته بود، اما در دوره نخست‌وزیری اندار مودی هندوتبار، این جنبش‌ها تبدیل به یک نگرانی جدی شد که دولت هند آنان را سرکوب کرد.

با این حال، فعالان سیک در کشورهای مانند کانادا، ایالات متحده آمریکا و آسترالیا با حمایت این کشورها امیدوار به ایجاد یک کشور مستقل به نام خالیسان در شمال هند هستند و چندین بار دست به دادخواهی زده‌اند.

اما دولت هند از وخیم شدن روابط دیپلوماتیک با این کشورها هشدار داده و از آنان خواسته است که دست از حمایت سیک‌های جدایی طلب بردارند.

دکمه بازگشت به بالا