افغانستاناقتصادجهان

اغوش باز دبی برای رهبران سیاسی فراری و البته ثروتمند

چند روز بعد از آن که اشرف غنی از وطنش – بر اساس ادعاها با یک هلیکوپتر مملو از بیش از ۱۶۹ میلیون دلار پول نقد – فرار کرد این رئیس جمهور سابق افغانستان در بهشت امن جدیدش، دبی- یک دیزنی لند واقعی برای دیکتاتورهای مخلوع- ظاهر شد.

به نقل از نیویورک پست، دبی غنی را که فرار با چنین ثروتهایی تکذیب کرد، بر اساس “مبنای انساندوستانه” قبول کرد. اگر تاریخ را ملاک قرار دهیم، رئیس جمهور سابق افغانستان بر خلاف دیگر پناهجوها در دبی که در اجتماعات در چادر در صحرا زندگی می کنند، یک زندگی لاکچری در خانه جدیدش دارد.

امارات متحده عربی که متشکل از دبی، ابوظبی و پنج شیخ نشین دیگر از رهبران رسوا شده با متانت استقبال می کند – به ویژه آنهایی که انبوهی پول نقد به دست آمده از راه های مشکوک داشته یا میتواننددر بازی های شطرنج دیپلماتیک مفید باشند.

در حالی که اشرف غنی با وضعیت جدید اخت پیدا می کند و دخترش مریم به عنوان یک هنرمند در یک خانه لاکچری در بروکلین زندگی می کند اینجا به برخی پناهجویان رده بالایی که او می تواند با آنها ضمن وقت گذرانی در امارات متحده عربی حشر و نشر داشته باشد می پردازیم:

پرویز مشرف، رئيس جمهور سابق پاکستان

او که یک بار رئیس جمهور پاکستان بوده و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ این کشور را رهبری کرد، با اتهام خیانت به کشورش مواجه شده و سالها در لیست ممنوع الخروجی قرار داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۶ برای خروج از کشور به دلیل نگرانی های پزشکی موفق شد. مشرف فورا به دبی فرار کرده و از آن زمان تا کنون مشغول زندگی راحتی در یک آپارتمان ۱.۶ میلیون دلاری در برج ۶ ساوث ریج دبی است. از جمله امکانات این ساخت “سیستم تهویه هوای تازه خنک شده” به همراه امکانات آشناتری نظیر منظره وسیع بلندترین ساختمان جهان مشهور به برج الخلیفه، استخرهای شنا، کتابخانه، گاردن سنتر، و امنیت ۲۴ ساعته است.

تاکسین شیناواترا و یینگلاک شیناواترا نخست وزیر های اسبق تایلند

سیاست برای خانواده شیناواترا که سابقا جزو ثروتمندترینها در تایلند بودند یک بیزینس خانوادگی است. تاکسین که یک میلیاردر حوزه مخابرات است در سال ۲۰۰۲ انتخاب شد اما در سال ۲۰۰۸ به دلیل اتهامات فساد برکنار شده و اول به لندن فرار کرده و بعدا راهی دبی شد. یینگلاک خواهر کوچکتر او نیز بعدا تلاش کرد دستی در سیاست داشته باشد اما در سال ۲۰۱۴ بعد از یک کودتا و رسوایی مربوط به برنامه دولتش برای اعطای یارانه به برنج کاران از سمتش کنار گذاشته شد. تا سال ۲۰۱۷ او قبل از آنها غیابا به پنج سال حبس از بابت اتهام غفلت محکوم شود، از کشور فرار کرده بود. طبق گزارش نیویورک تایمز تاکسین از آن زمان به بعد به یک امارت کاخ مانند در دبی که توسط ارکیده های تایلندی احاطه شده و در آن شش خدمتکار تایلندی دارد نقل مکان کرده در حالی که یینگلاک شهروندی صربستان را به دست آورده است.

خوآن کارلوس، پادشاه سابق اسپانیا

پادشاه سابق اسپانیا در سال ۲۰۱۴ مجبور به کناره گیری به دلیل رسوایی و بعد از آنکه با معشوقه طولانی مدتش به شکار در بوتسوانا درضمن قرار داشتن اسپانیا در یک بحران اقتصادی رفت، شد. او در سال ۲۰۲۰ به دنبال مواجه شدن با چندین اتهام فساد – از جمله اتهام پذیرفتن یک هدیه ۱۰۰ میلیون دلاری از ملک عبدالله پادشاه درگذشته عربستان – کلا از وطنش فرار کرد. او مجددا در هتل اِمیریتز پالیس در ابوظبی که شبی ۱۵ هزار دلار هزینه اتاقهایش است پدیدار شد اما بعدا یک امارت چند میلیون دلاری در جزیره زایا نورای در آن نزدیکی تبدیل به اقامتگاه رسمی او شد. طبق گزارش ال پایس، او حتی بعدا در حال سرگرم کردن محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در سکونتگاه شش اتاق خوابی اش که بیش از ۱۱۰۰۰ فوت مربع مساحتش بوده و دارای هفت حمام، یک استخر شنا و دسترسی به ساحل خصوصی است مشاهده شد.

محمد دحلان سیاستمدار فلسطینی

محمد دحلان، رئیس امنیتی سابق فتح و دشمن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در سال ۲۰۱۱ با خلاصی پیدا کردن از یک مجازات حبس به ابوظبی رفت و در آنجا سریعا به عنوان مشاور ولیعهد بن زاید استخدام شد. دحلان اکنون در یک امارت ساحلی در ابوظبی زندگی می کند و در سال ۲۰۱۵ شهروندی صربستان را به دست آورد. او یک بار یک کاخ دو میلیون دلاری صربستانی را اجاره کرد که بعدا توسط شریکش خریداری شد.

احمد علی عبدالله صالح

بعد از ترور علی عبدالله صالح، رهبر پرسابقه یمن در سال ۲۰۱۷، پسر بزرگ او تا سالها به دلیل حمایت از حوثی های یمن تحت بازداشت خانگی در ابوظبی زندگی کرد. او اکنون یک “سفیر” بوده و فرض شده که یا به ابوظبی برگشته و یا در عربستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا