افغانستانجهان

وزیر دفاع آمریکا: ماموریت ما در افغانستان کامل شد

لوید آستين گفت اگر طالبان بخواهد در زمان خروج نیروهایمان از افغانستان، نیرو‌های ما یا همپیمانانمان را هدف قرار دهد، پاسخ خواهیم داد.

ژنرال لوید آستين وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در بروکسل، اعلام کرد، ماموریت نیرو‌های ما با شرکای افغان کامل شد و سطح تهدیدات القاعده کاهش یافته است ضمن اینکه نیرو‌های امنیتی افغان هم برای حمایت از کشورشان در شرایط بهتری قرار دارند با این حال حمایت‌های ما از نیرو‌های افغان تداوم خواهد داشت تا این کشور بار دیگر به پناهگاه امنی برای تروریست‌ها تبدیل نشود.

رئيس پنتاگون گفت، اگر طالبان بخواهد در زمان خروج نیروهایمان از افغانستان، نیرو‌های ما یا همپیمانانمان را هدف قرار دهد با قدرت پاسخ خواهیم داد.

وزیر دفاع آمریکا: ماموریت ما در افغانستان کامل شدآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اين کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کرد، همانگونه که قبل از ریشه کنی سازمان القاعده با هم (ما و کشور‌های ناتو) به افغانستان آمدیم با هم نیز این کشور را ترک خواهیم کرد.

وی افزود، اینکه نیرو‌های ما تا بی نهایت در افغانستان باقی بمانند نه به نفع ماست و نه به نفع ناتو، اما عقب نشینی ما از افغانستان مسئولانه و توام با امنیت خواهد بود.

بلینکن ادامه داد، به فشار‌ها بر طالبان ادامه می‌دهیم تا به تعهداتش در دور ماندن از القاعده پایبند باشد.پس از نزدیک به ۲۰ سال از حضور نیرو‌های آمریکایی در افغانستان، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نیروی نظامی آمریکا کشته شده، بیش از ۲۰ هزار نیروی آمریکایی مجروح، صد‌ها هزار نفر از افغانستانی‎ها آواره یا کشته شده و ۲ تریلیون دلار هزینه صرف شده، «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفته نیرو‌های نظامی این کشور را از افغانستان خارج کند.

به گزارش «تایم»، این اقدام به طور موثر به دخالت و حضور آمریکا در طولانی‌ترین جنگ خود در تاریخ پایان می‌دهد.

این در حالی است که طالبان در حال حاضر از زمان حضور آمریکا در افغانستان، از سال ۲۰۱۱ میلادی، بر مناطق بیشتری تسلط پیدا کرده است.

حال خروج آمریکا از افغانستان، پایانی بر جنگی مدیریت نشده است که تبعات بسیاری در برداشته که حتی مردم آمریکا هم از آن خبر ندارند.

در ماه‌های اخیر بر اثر خشونت‎ها، مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان متوقف شده است.نیرو‌های نظامی آمریکا در مدت حضور در افغانستان، مشاوره‌های مفیدی برای مقابله با تهدیدات به دولت افغانستان ارائه نداده‎اند و در مقابله با تهدیدها به صورت لجستیک و هوایی از نیرو‌های افغانستان حمایت نکرده‎اند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل، در سال ۲۰۲۰ و در درگیری‎های روزانه، به طور میانگین ۸ نیروی دولتی کشته و ۱۵ نفر مجروح شده‎اند.

در حال حاضر، به طور رسمی ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا و حدود ۷ هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند.

برای بسیاری از صد‌ها هزار آمریکایی که در جنگ حضور داشتند، جنگیده بودند، یا یکی از نزدیکان خود را در جنگ از دست دادند، پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا خوشحال کننده است.

با پایان دادن به نقش نظامی آمریکا در افغانستان، دولت بایدن به سادگی این واقعیت را پذیرفته است که جنگ دائمی، منافع امنیتی را تضمین نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا