افغانستان

وزیر دفاع مقاومت ملی افغانستان: ۱۱۵ تروریست‌ طالبان در دره قهرمان ملی به هلاکت رسیدند

بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع مقاومت ملی افغانستان امروز در رشته‌ توئيت‌های با انتشار تصاویری از اجساد باقیمانده تروریست‌های طالب در میدان جنگ در خط مقدم جبهه در شهرستان شتل ولایت قهرمان پنجشیر اعلام کرد: پاسخ مهاجم و متجاوز گلوله است. طالبان دیشب در سه محور ” خاواک “، “شُتل” و ” دالان سنگ ” دست به حملات گسترده بالای سنگر های مدافعان دلیر مرکز مقاومت زدند که به لطف پروردگار و یمن پایمردی رزمندگان دلیر، حملات آنها ناکام و تلفات زیادی هم متحمل شدند .
وی ضمن ارائه گزارش تلفات طالبان در حملات دیشب بالای پنجشیر افزود: تلفات طالبان طی ۲۴ ساعت اخیر در جبهه های خاواک و‌گلبهار: کشته شده‌گان ۱۱۵ تن زخمی‌ها‌ حدود ۲۰۰ تن اسیر شده‌گان ۳۵ تن همچنان ۴ واسطه زرهی با دو دستگاه توپخانه شان نیز نابود گردیده است. در نهایت مجبور به عقب نشینی شده اند.

این درحالی است که یکی از سرکردگان طالبان از مردم پنجشیر خواسته است تا از بزرگانشان بخواهند که دست از مقاومت بردارند و خود را تسلیم کنند. گزارش شده که مذاکرات طالبان با «مقاومت پنجشیر» شکست خورده و حملات به تنها منطقه‌ای که در کنترل طالبان نیست آغاز شده است.

پنجشیر دره‌ای طولانی در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق کابل و تنها منطقه افغانستان است که هنوز به اشغال طالبان در نیامده است. در روزهای گذشته چندین حمله پراکنده به این منطقه انجام و از سوی مقاومت پنجشیر دفع شد.

از نیمه شب گذشته جنگجویان طالبان از چهار نقطه به پنجشیر حمله کرده‌اند. گزارش‌ها از این منطقه حاکی است که حملات عمدتا از ولسوالی جبل سراج در ولایت پروان، خنج و روستای خاواک، ولسوالی اندراب و ولسوالی گلبهار آغاز شده است.

«مقاومت پنجشیر» اعلام کرده است که نیروهایشان توانسته‌اند با حملاتی که از شب گذشته آغاز شده است، مقابله کنند و حدود ۲۰ جنگجوی طالبان را کشته و یا اسیر کرده‌اند.

با این‌حال امیرخان متقی در نوار صوتی که صبح روز چهارشنبه ۱۰ شهریور‌ماه منتشر کرد به این تحولات اشاره‌ای نکرد و تنها از مردم پنجشیر خواست که اجازه‌ ندهند بزرگانشان، این منطقه را به عرصه نزاعی جدید مبدل کنند.

او گفت که سران پنجشیر در زمانی که متحد ناتو و آمریکا بودند و پشتیبانی آن‌ها را داشتند نتوانستند در مقابل طالبان کاری از پیش ببرند و اکنون بدون کمک خارجی چگونه می‌توانند مقاومت کنند. متقی از مردم پنجشیر خواست تا افرادی که به مذاکره با طالبان و پذیرش تسلیم تن نمی‌دهند را از منطقه‌شان بیرون کنند و وعده داد که جان و مال مردم پنجشیر در امان خواهد بود.

احمد مسعود، روز دوشنبه ۸ سنبله گفته بود که در صورت تشکیل دولتی فراگیر و ائتلافی حاضر است دست از مقاومت بردارد و حتی از افغانستان خارج شود. همزمان با این تحولات، صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان روز چهارشنبه از طالبانی که تبار تاجیکی دارند و اهل ولایات تخار و بدخشانند خواست تا ننگ حمله به پنجشیر را نپذیرند. اهالی پنجشیر عمدتا تبار تاجیکی دارند و گفته‌های ربانی در حقیقت تلاشی است برای جداکردن تاجیک‌هایی که به صفوف طالبان پیوسته‌اند.

طالبان در تلاش‌اند تا در دو روز آینده، دولت موقت خود را معرفی کنند. به نظر می‌رسد تشدید حملات به پنجشیر با این هدف انجام می‌شود که قبل از معرفی دولت امارت اسلامی، همه بخش‌های کشور به کنترل این گروه درآمده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا