افغانستان

بازداشت پنج تن از اقارب طاهر زهیر، والی پیشین بامیان توسط استخبارات طالبان

منابع معتبر محلی در ولایت سمنگان می‌گویند که نیروهای استخبارات طالبان پنج تن از اقارب محمد‌طاهر زهیر، والی پیشین بامیان را از روستای «کوته» ولسوالی دره‌صوف بالای این ولایت بازداشت کرده‌اند.

دست‌کم دو منبع معتبر که خواستند از آن‌ها نام برده نشود، روز سه‌شنبه، ۹ حوت، به روزنامه ۸صبح گفتند که به تاریخ ۲۹ دلو سال روان، نیروهای استخبارات طالبان حوالی ساعت ۳:۰۰ تا ۴:۰۰ شب از ولایت سمنگان به روستای کوته هجوم برده و اطراف این روستا را محاصره کردند که در نتیجه پنج تن شامل سه برادر، خواهرزاده و خسربره محمد‌طاهر زهیر را بازداشت کرده و با خود برده‌اند.

یکی از منابع افزود: «نیروهای طالبان نزدیکان آقای زهیر را هنگام بازداشت لت‌وکوب کرده و با خود بردند. اکنون این افراد در ریاست استخبارات طالبان در ولایت سمنگان زندانی‌اند و زیر شکنجه قرار دارند.»

به گفته منبع، علاوه بر این نیروهای طالبان دیگر اهالی این روستا را نیز مورد ضرب‌وشتم و آزارواذیت قرار داده‌اند.

برپایه‌ اطلاعات منابع، طالبان اقارب و هم‌روستایی‌های آقای زهیر را به این دلیل زیر فشار گرفته‌اند که آن‌ها در مورد موقعیت زهیر معلومات دهند.

گفتنی است که محمدطاهر زهیر از همراهان مولوی مهدی، فرمانده ناراضی هزاره‌تبار طالبان بود که دوشادوش او در کوه‌های بامیان و بلخاب در برابر طالبان می‌جنگید. ظاهراً زهیر پس از مرگ مولوی مهدی نیز از مبارزه در برابر طالبان دست برنداشته است.

پیش از این نیز جنگ‌جویان طالبان نظامیان و بسته‌گان شماری از مقام‌های حکومت پیشین را به بهانه‌های داشتن سلاح و ارتباط با جریان‌های مخالف این گروه، بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا