افغانستانجهانزندگی

رسانه استرالیایی؛ ده‌ها هزار ویزای بشردوستانه از سوی دولت این کشور رد شده است

یک رسانه معتبر استرالیایی اخیرا گزارشی منتشر کرده و در آن به رد شدن بیش از ۵۰ هزار درخواست ویزای بشردوستانه شهروندان افغانستان از سوی دولت این کشور اشاره کرده است.

بر اساس گزارش شبکه خبری اس‌بی‌اس استرالیا، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، تاکنون حدود ۲۰۸ هزار شهروند افغانستان به منظور فرار از آزار و اذیت و تهدیدات احتمالی طالبان، درخواست ویزای بشردوستانه به دولت استرالیا ارائه کرده‌اند.

اما دولت استرالیا تنها برای کمتر از ۱۴ هزار نفر از متقاضیان ویزا صادر کرده و بیش از ۵۰ هزار درخواست را رد نموده است. علاوه بر این، بیش از ۱۴۰ هزار درخواست ویزا نیز در استرالیا معلق مانده است.

مقامات استرالیا اعلام کرده‌اند که قرار است طی چند سال آینده، حدود ۴۰ هزار ویزای بشردوستانه دیگر نیز به شهروندان افغانستان اعطا شود. اما با توجه به تعداد بالای درخواست‌های رد شده، این میزان کفاف نیازها را نمی‌دهد.

رد درخواست‌های ویزای افغان‌ها موجب ناامیدی و اعتراضات فزاینده‌ای در میان جامعه مهاجران و فعالان حقوق بشر شده است. آن‌ها معتقدند سیاست‌های مهاجرتی استرالیا نسبت به متقاضیان پناهندگی افغان بسیار سختگیرانه است.

آگاهان می‌گویند، رویکرد دوگانه استرالیا در برخورد با پناهجویان اوکراینی و افغان، نشان‌دهنده تبعیض نژادی علیه پناهجویان غیر اروپایی است که نیازمند تجدید نظر جدی است.

دکمه بازگشت به بالا