جهانویدئو

مخالفت مسلمانان اوکراین با مشارکت چچن در حمله نظامی روسیه

مسلمانان اوکراین مخالفت خود را با مشارکت نیروهای چچنی در عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین اعلام کردند.

مخالفت مسلمانان اوکراین با مشارکت چچن در عملیات نظامی روسیه/آمادهبه گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مراکز و جمعیت‌های اسلامی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به محض انتشار اخبار و تصاویر حاکی از حضور نیروهای چچنی در این کشور برای کمک به نظامیان روسیه در مخالفت با هر گونه درخواست کمک نیروهای چچنی از جمله طلب آذوقه و سرپناه، اعلام کردند که درهایشان به روی آنها باز نخواهد بود.

الجزیره به نقل از برخی مسئولین مراکز و جمعیت‌های مسلمان که نام آنها را به دلایل امنیتی ذکر نکرده، آورده است که مسلمانان اوکراین فرقی بین نظامی روسیه و نیروی چچنی قائل نیستند همه آنها اشغالگر هستند و از آنها در اوکراین استقبال نمی‌شود.

چندین نهاد اسلامی در اوکراین قبل از شروع عملیات نظامی روسیه برائت خود را از رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن، رویکرد او و مبارزانش اعلام کرده و گفته بودند که این جنگجویان چچنی سربازان روسی هستند که تصمیمات و کارهایشان انطباقی با اصول و اخلاق اسلام ندارد.

به گفته این نهادهای اسلامی در اوکراین، بحران کنونی که به جنگ ختم شد، مسلمانان اوکراین را با وجود اختلافاتشان، بر سر اصول تعلق به جامعه، حمایت از ارتش و نپذیرفتن اقدام نظامی روسیه در کشورشان و حمایت جنگجویان چچنی از روسیه متحد کرد.

یک جوان مسلمان اوکراین و یکی از نیروهای بخش رسیدگی به مسائل روحی و روانی ارتش اوکراین با تأکید بر اینکه کار جنگجویان چچنی با اسلام تطابقی ندارد، گفت: مسلمانان اوکراین بخشی از جامعه و ارتش آن هستند و دفاع آنها از خاک کشورشان یک تکلیف دینی و ملی است.

الجزیره به نقل از شاهدان در شهرهای اربین و بوچا در شمال غربی کیف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که طی درگیری‌های ساعات گذشته در اوکراین چندین جنگجوی چچنی کشته شدند که از روی شکل، ریش و پرچم‌هایشان شناخته شدند.

شیخ سعید اسماعیلوف، مفتی اداره دینی مسلمانان اوکراین موسوم به أمّة می‌گوید: مسلمانان اوکراین به خوبی می‌فهمند که مردم چچن مخالف عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین و مشارکت حکومت چچن در این جنگ هستند.

وی افزود: برخی نیروهای چچنی و حتی افرادی از کشورهای اروپایی اخیرا آمادگی خود را برای حضور در صفوف نیروهای ارتش اوکراین اعلام کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا