جهان

یک مقام ارشد پنتاگون: احتمال دارد داعش تا ۶ ماه دیگر از افغانستان به امریکا حمله کند

کالین کال؛ معاون سیاسی وزیر دفاع امریکا می‌گوید، گروه‌ داعش قصد دارد از افغانستان به ایالات متحده حمله کند و برای کسب توانمندی انجام چنین کار، بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری کوکچه او روز سه‌شنبه ( ۲۶ اکتبر) در کنگره امریکا از تهدید جدی شاخه خرسان داعش که در افغانستان فعال است، پرده برداشت.

معاون پنتاگون گفته که مطابق تازه‌ترین ارزیابی شبکه اطلاعاتی ایالات متحده، داعش در افغانستان می‌تواند تا شش ماه دیگر به ایالات متحده حمله کند چنان که قصد این کار را نیز دارد.

او تصریح کرده که مطابق یافته‌های شبکه اطلاعاتی امریکا هر دو گروه – داعش و القاعده قصد انجام عملیات خارجی از جمله علیه ایالات متحده را دارند؛ ولی برای کسب این توانمندی داعش بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان و القاعده یک تا دو سال زمان نیاز دارند.

با این حال، آقای کال گفته هنوز روشن نیست که طالبان توانایی مبارزه با شاخه خراسان داعش را دارند یا خیر.

به تازگی لیندزی گراهام؛ سناتور جمهوری‌خواه امریکا هم گفته که افغانستان همچنان یک تهدید باقی مانده و طالبان؛ حاکمان جدید این کشور تهدیدی جدی علیه امنیت ملی امریکا هستند.

به گفته او، القاعده و داعش در افغانستان در حال قوی‌تر شدن هستند و طالبان با آن‌که تعهد کرده‌اند که به القاعده اجازه فعالیت نمی‌دهند؛ اما کمک نکردن‌شان در پیدا کردن پناهگاه‌های این گروه تروریستی به معنای اعلام جنگ با امریکا است.

لیندزی گراهام گفته‌است: «اگر طالبان مایل نیستند به ما کمک کنند تا با القاعده که جهان را تهدید می‌کند مبارزه کنیم، بر اساس قوانین جنگی، این اقدام خصمانه است.»

به گفته او این بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت ملی امریکا در کوتاه‌مدت است که با گذشت زمان بدتر هم می‌شود.

این در حالی است که طالبان در توافق‌نامه دوحه به امریکا تعهد داده‌اند که ارتباط خود با القاعده را قطع می‌کنند و به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده اجازه نمی‌دهند تا از خاک افغانستان علیه امریکا یا کشورهای دیگر استفاده کنند؛ اما مقام‌های امریکایی اخیراً گفته‌اند که هیچ نشانه‌ای از قطع رابطه القاعده با طالبان نمی‌بینند.

زلمی خلیلزاد؛ نماینده مستعفی وزارت خارجه امریکا و امضا کننده توافق دوحه با طالبان در مصاحبه اخیر خود ادعا کرده که ممکن ایمن‌الظواهری؛ رهبر القاعده در افغانستان یا در مناطق مرزی این کشور با پاکستان باشد؛ موضوعی که طالبان آن را رد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا