افغانستان

یک مقام طالبان یک مرکز صحی را از مناطق هزاره‌نشین دایکندی به زادگاهش انتقال داده است

منابع محلی در ولایت دایکندی می‌گویند که مولوی شرافت، معاون استخبارات طالبان در این ولایت یک مرکز صحی را با «زور» از نیلی به زادگاهش در ولسوالی پاتو انتقال داده است.

این مرکز صحی قبلا در روستای «غدار» نیلی، مرکز ولایت دایکندی تأسیس شده بود.

یکی از ساکنان این روستا می‌گوید که آنان پس از سال‌ها تلاش این مرکز صحی را با حمایت مالی سازمان صحی جهان فعال کرده بودند و از خدمات صحی این مرکز هزاران نفر استفاده می‌کردند.

به‌گفته‌ او، اما حدود سه هفته پیش مولوی شرافت، معاون استخبارات طالبان که از روستای «زرغیو»ی ولسوالی پاتوی دایکندی است با افراد مسلح و چندین عراده موتر دولتی، مرکز صحی روستای غدار را به زادگاهش انتقال داده است. ساکنان این روستا اکثرا اعضای طالبان هستند.

یک منبع دیگر که خواست نام‎اش در خبر ذکر نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که معاون استخبارات طالبان ساکنان محل را تهدید به بازداشت و شکنجه کرده و گفته است که «هر کسی صدای اعتراض بلند کند، مسئولیت به دوش خودش خواهد بود.»

به‌گفته‌ او، شماری از زنان روستای غدار به انتقال مرکز صحی این روستا اعتراض کردند، اما تظاهرات آنان با تهدید طالبان پراکنده شد.

گفته می‌شود، معاون استخبارات طالبان امکانات این مرکز درمانی را در روستای زرغیو در منزل مسکونی خود جابه‌جا کرده است.

باشندگان روستای غدار می‌گویند که در اعتراض به انتقال مرکز صحی این روستا به صحت عامه و والی طالبان در دایکندی شکایت برده‌اند، اما به خواست آنان هیچ توجهی صورت نگرفته است.

مسئولان محلی طالبان در دایکندی تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا