جهان

آتش بس روسیه در اوکراین

کرملین اعلام کرد که روسیه بین 6 تا 7 ژانویه در اوکراین آتش بس اعلام خواهد کرد. پاسخ اوکراین به درخواست روسیه برای آتش بس، «روسیه باید مناطق اشغالی را ترک کند، تنها در این صورت آتش بس موقت برقرار خواهد شد».

 

پوتین رئیس جمهور روسیه به وزارت دفاع روسیه دستور داده است تا از ساعت 12:00 روز 6 ژانویه آتش بس 36 ساعته در اوکراین را اجرا کند.

در بیانیه کتبی کرملین آمده است که پوتین به وزارت دفاع دستور آتش بس موقت در اوکراین را به دلیل دوره کریسمس ارتدکس داده است.

در این بیانیه که اعلام می‌کند آتش‌بس به مدت 36 ساعت از ساعت 12:00 روز 6 ژانویه آغاز می‌شود، می‌گوید: «با توجه به اینکه تعداد زیادی ارتدوکس در مناطقی که درگیری‌ها رخ داده است، ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم. آتش بس اعلام کنند تا مردم بتوانند در ایام کریسمس در مراسم مذهبی شرکت کنند». گفته شده. رهبر کلیسای ارتدکس روسیه، پاتریارک کریل، خواستار آتش بس در اوکراین در دوره کریسمس ارتدوکس شد که از 6 تا 7 ژانویه را شامل می شود.

پاسخ اوکراین به تماس چالشی

میخائیل پودولیاک مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین به درخواست روسیه برای آتش بس 2 روزه پاسخ داد. پودولیاک اعلام آتش بس روسیه را ریاکاری ارزیابی کرد و گفت: روسیه باید مناطق اشغالی را ترک کند، تنها در این صورت آتش بس موقت برقرار خواهد شد.

پودولیاک با انتشار پستی در حساب توییتر خود نوشت: “اول اینکه اوکراین مانند روسیه به سرزمین های خارجی حمله نمی کند و غیرنظامیان را نمی کشد. اوکراین در حال نابودی اعضای ارتش اشغالگر در خاک خود است. ثانیا روسیه باید مناطق اشغالی را ترک کند، فقط در این صورت است. یک آتش بس موقت برقرار خواهد شد، نفاق خود را برای خود نگه دارید.»

آلمان به عنوان “آتش بس حمایت شده” واجد شرایط است

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، اعلام آتش‌بس موقت روسیه در اوکراین را یک آتش‌بس «به اصطلاح» توصیف کرد و گفت که این آتش‌بس نه آزادی و نه امنیت را برای مردم ترسناک به ارمغان نمی‌آورد. بائربوک در پست خود در حساب توییتر خود نوشت: “اگر پوتین صلح می خواست، سربازانش را به خانه می آورد و جنگ تمام می شد. با این حال، ظاهرا او می خواهد جنگ را پس از یک وقفه کوتاه ادامه دهد. به اصطلاح آتش بس. برای مردمی که هر روز تحت اشغال روسیه در ترس زندگی می کنند، نه آزادی است و نه امنیت. به همین دلیل است که ما به حمایت از اوکراینی ها ادامه خواهیم داد تا بتوانند دوباره در صلح و خودمختاری زندگی کنند.”

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، تلفنی گفتگو کرد. اردوغان تاکید کرد که ترکیه آماده میانجیگری برای صلح است.

دکمه بازگشت به بالا