جهان

آخرین اخبار امروز جنگ اوکراین؛ روسیه: چیزی به آزادسازی «لوهانسک» نمانده است/ جذب اتباع خارجی برای جنگ با اوکراین/ زلنسکی: روسیه شرق اوکراین را به جهنم تبدیل کرد

به گفته زلنسکی، مناقشه روسیه و اوکراین بسیاری از مناطق این کشور را به نابودی کشانده است. در این میان روسیه اعلام کرد که به دو زیر دریایی اتمی جدید با موشک‌های بالستیک و کروز مجهز می‌شود و همچنین از داوطلبان بالای ۴۰ سال کشورها برای حضور در میدان جنگ با اوکراین دعوت می کند. وزیر دفاع روسیه نیز امروز اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه، دونتسک و لوهانسک به گسترش کنترل خود بر منطقه «دونباس» در شرق اوکراین ادامه می‌دهند و آزادسازی لوهانسک در حال تکمیل است.

آمریکا موشک ضدکشتی به اوکراین می‌دهد
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز؛ کاخ سفید درحال کار روی برنامه‌ای است که طی آن، موشک‌های پیشرفته ضدکشتی به ارتش اوکراین تحویل داده شود. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با اجرای این سیاست، طرف روس جنگ را تشدید کند.

اوکراین پنهان نکرده است که خواهان توانایی های پیشرفته‌تر ایالات متحده فراتر از موجودی توپخانه، موشک های «جاولین» و «استینگر» و سایر تسلیحات است. به عنوان مثال، لیست کیف شامل موشک هایی است که می تواند نیروی دریایی روسیه را از بنادر دریای سیاه دور کند و امکان راه اندازی مجدد محموله غلات و سایر محصولات کشاورزی در سراسر جهان را فراهم کند.

از سوی دیگر، مقامات کنونی و سابق ایالات متحده و منابع کنگره به موانعی برای ارسال سلاح‌های با برد بلندتر و قوی‌تر به اوکراین اشاره کرده‌اند که شامل الزامات آموزشی طولانی‌تر، مشکلات در نگهداری تجهیزات، یا نگرانی‌هایی در مورد تشدید تنش با روسیه و همچنین افتادن این سلاح‌ها به دست روس‌ها می‌شود.

اما به نظر می‌رسد آمریکا به این موانع بی‌توجهی کرده و طبق گفته سه مقام رسمی و دو منبع کنگره قرار است دو نوع موشک ضد کشتی قدرتمند «هارپون» ساخت بوئینگ و موشک «ناوال استرایک» ساخت «کونگسبرگ» و فناوری های «ریتون» را از طریق شرکای اروپایی به اوکراین برساند.

صادرات گاز روسیه به فنلاند فردا متوقف می‌شود
در پی خودداری فنلاند از پرداخت هزینه گاز دریافتی از روسیه با واحد پول این کشور به جای یورو، روند انتقال گاز میان دو کشور از فردا متوقف خواهد شد.

روسیه به دنبال جذب داوطلبان بالای ۴۰ سال و خارجی‌ها به جنگ اوکراین است

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از گاردین؛ مجلس سفلی روسیه در وب سایت خود پیشنهادی را برای تغییر این قانون منتشر کرده است تا به روس های بالای ۴۰ سال و خارجی های بالای ۳۰ سال اجازه ثبت نام در ارتش را بدهد.

در این وب سایت آمده است: برای استفاده از سلاح های با دقت بالا، عملیات تسلیحات و تجهیزات نظامی، به متخصصان بسیار حرفه ای نیاز است. تجربه نشان می دهد که در سن ۴۰-۴۵ سالگی چنین مسئله‌ای بروی پیدا می‌کند.

پارلمان روسیه همچنین به دنبال جذب خارجی‌های بالای ۳۰ سال برای نبرد در اوکرای است. برخی معتقدند این موضوع حاکی از کمبود نیروی روسیه در جنگ اوکراین است.

زلنسکی: روسیه شرق اوکراین را به جهنم تبدیل کرده است
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که حمله مجدد روسیه به دونباس اوکراین، منطقه شرقی را به «جهنم» تبدیل کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روسیه را متهم کرد که غذای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را به گروگان گرفته و غذا را به سلاح تبدیل کرده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین هم امروز جمعه اعلام کرد که نیروهای روس با استفاده از توپخانه، راکت انداز و هواپیما برای آسیب رساندن به پدافند در اطراف دونتسک، حملات خود را در شرق دونباس در اوکراین تشدید کردند.

در بیانیه این سازمان آمده است: دشمن روسی زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله چندین راکت‌انداز را گلوله‌بار توپخانه‌ای گسترده انجام دادند و گلوله باران روسیه در لوهانسک، ۱۳ غیرنظامی را در ۲۴ ساعت گذشته کشته است.

دفتر دادستان کل اوکراین هم اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه تاکنون ۲۳۲ کودک کشته و ۴۲۷ کودک زخمی شده اند.

جانسون درخصوص «خارج سازی غلات از اوکراین» با زلنسکی گفت‌وگو کرد

به نوشته روزنامه دیلی میل، اوکراین قبل از حمله روسیه به عنوان سبد نان اروپا تلقی می‌شد و بسیاری از کشورهای فقیر به غلات آن متکی هستند. در همین راستا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت‌وگویی را درخصوص خارج سازی غلات از اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین انجام داده است.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به یک بحران غذایی که سالها ادامه خواهد داشت، هشدار داد زیرا حدود ۲۰ میلیون تن غلات از برداشت قبلی در اوکراین مانده است.

دفتر نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست وزیر جانسون درخصوص این مسئله ابراز نگرانی کرده است و وی به همراه رئیس‌جمهوری اوکراین به دنبال راه‌هایی‌ هستند تا بتوانند این غلات را از اوکراین خارج کنند.»

از طرفی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را متهم کرد که از غذا به عنوان سلاح در اوکراین استفاده می‌کند.

برنامه اروپا برای مصادره اموال ثروتمندان روس برای بازسازی اوکراین
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز؛ «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا به دنبال راه هایی برای استفاده از دارایی‌های مسدود شده الیگارشی‌های روسی برای تامین مالی بازسازی اوکراین پس از جنگ است. الیگارش‌ها ثروتمندان روس هستند که به هیات حاکمه این کشور متصل‌اند.

این کمیسیون روز چهارشنبه پیشنهاد وام ۹ میلیارد یورویی به اوکراین را برای حفظ این کشور ارائه کرد.

فون در لاین به تلویزیون ZDF گفت: وکلای ما به شدت روی یافتن راه های ممکن برای استفاده از دارایی های مسدود شده الیگارشی‌ها برای بازسازی اوکراین کار می‌کنند. من فکر می کنم روسیه نیز باید سهم خود را داشته باشد.

فون در لاین همچنین گفت که او طرفدار پیوند بازسازی بلندمدت اوکراین با اصلاحات مورد نیاز برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا است.

روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را رد کرد
به گزارش شفقنا از اردو پوینت، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: اظهارات مبنی بر اینکه روسیه صادرات غلات اوکراینی را در بنادر دریای سیاه مسدود می کند، گمانه زنی است.

زاخارووا در ادامه افزود: صحبت در مورد ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه و کسری در بازار غلات درست نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد زیرا کشور ما علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی است.

واکنش وزارت امور خارجه روسیه در حالی عنوان می شود که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه طی تماس تلفنی در مورد محاصره صادرات اوکراین به گفت و گو پرداختند.

زلنسکی در همین رابطه در پیام توییتری نوشت: رهبران دو کشور راه‌های صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین و واردات سوخت به اوکراین را مورد بحث قرار دادند.

پیش از این دیوید بیزلی رئیس برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرده بود که ناکامی در بازگشایی بنادر در اوکراین اعلان جنگ علیه امنیت غذایی جهانی خواهد بود که منجر به بی‌ثباتی کشورها از قحطی و همچنین مهاجرت خواهد شد.

اولین گفت‌وگوی روسای ستاد مشترک آمریکا و روسیه از آغاز جنگ اوکراین
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، برای نخستین بار از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه این کشور در خاک اوکراین، «والری گراسیموف» و «مارک میلی»، روسای ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه و آمریکا روز پنج شنبه به صورت تلفنی گفت و گو با یکدیگر کردند.

وزارت دفاع روسیه شامگاه پنج شنبه با صدور بیانیه ای، ضمن تاکید بر این که گفت و گوی تلفنی گراسیموف و میلی به ابتکار طرف آمریکایی انجام شده و در جریان آن نیز دو طرف مسائل دارای اهتمام مشترک از جمله وضعیت اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار دادند، از ارائه جزئیات بیشتری در این باره خودداری کرد.

«دیو باتلر»، سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به نوبه خود به بیان این مسئله بسنده کرد که در گفت و گوی تلفنی میلی و گراسیموف، به چندین مسئله باعث نگرانی امنیتی پرداخته شده و دو طرف توافق کردند که کانال های ارتباطی را باز نگه دارند.

این در حالی است که جمعه گذشته نیز «سرگئی شویگو» و «لوید آستین»، وزرای دفاع روسیه و آمریکا برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین در اواخر فوریه گذشته، به صورت تلفنی گفت و گو کرده بودند.

اروپا عوارض بر صادرات اوکراین را حذف کرد
به گزارش خبرگزاری آناتولی، پارلمان اروپا روز پنجشنبه تعلیق عوارض اتحادیه اروپا بر تمام صادرات اوکراین را تصویب کرد.

در پی درخواست اعضای پارلمان اروپا و رای گیری شماره ۵۱۵-۳۲ این شورا، با ۱۱ رای ممتنع، تعلیق یک ساله عوارض واردات اتحادیه اروپا بر صادرات اوکراین، برای حمایت از اقتصاد این کشور در طول جنگ با روسیه، به تصویب و تایید اعضا رسید.

پارلمان اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: ما به طور کامل عوارض واردات محصولات صنعتی، میوه و سبزیجات و همچنین عوارض ضد دامپینگ و اقدامات حفاظتی واردات فولاد را برای یک دوره یک ساله حذف می کنیم.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اوکراین است که بیش از ۴۰ درصد از کل تجارت کالای این کشور جنگ زده را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده بود. اوکراین همچنین پانزدهمین شریک تجاری بزرگ اتحادیه اروپا است که ۱.۲ درصد از حجم تجارت اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد.

ساندرا کالنیته، گزارشگر دائمی امور اوکراین در پارلمان اروپا، در این بیانیه گفت: ما باید از اوکراین در همه سطوحو با هر ابزاری که در اختیار داریم حمایت کنیم: نه تنها با سلاح و تحریم، بلکه با قدرت تجاری خود نیز به همچنین.

او افزود: «حمایتی که اوکراین برای دفاع از خود نیاز دارد به میدان نبرد ختم نمی‌شود، بلکه تضمین می‌کند که اقتصاد اوکراین انعطاف‌پذیر و رقابتی باقی بماند».

بنا به گزارش آناتولی، این اقدام یک روز پس از تصویب در مجله رسمی اتحادیه اروپا به طور رسمی اعلام خواهد شد.

منطقه تجارت آزادی که بین اتحادیه اروپا و گرجستان، مولداوی و اوکراین ایجاد شد، از سال ۲۰۱۶ دسترسی ترجیحی مشاغل اوکراینی به بازار اتحادیه اروپا را فراهم و تضمین کرد.

قرارداد با اوکراین به طور موقت در ژانویه ۲۰۱۶ اعمال شد و به طور رسمی در سپتامبر ۲۰۱۷ اجرایی شد.

گوترش: جنگ اوکراین، گرسنگی را در میان مردم پدیدار کرده است
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت غذایی گفت: حمله روسیه به همسایه خود (اوکراین) عملاً به صادرات مواد غذایی این کشور پایان داده است.

گوترش تصریح کرد: افزایش تا ۳۰ درصدی قیمت مواد غذایی اصلی، مردم را در کشورهای آفریقا و خاورمیانه از جمله کامرون، لیبی، سومالی، سودان و یمن تهدید می کند.

وی اظهار داشت: وقتی جنگ به راه می افتد، گرسنگی در میان مردم پدیدار می شود. حدود شصت درصد از مردم جهان که با کمبود غذا مواجه هستند در مناطقی زندگی می‌کنند که در آنها جنگ وجود دارد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: هیچ کشوری از گرسنگی مصون نیست. در ماه آوریل، برنامه جهانی غذا و شرکای آن، بین بیش از ۳ میلیون اوکراینی غذا و پول نقد توزیع کردند. این درحالی است که تا ماه مارس، اوکراین جهان را با ذخایر فراوان غذا تغذیه می کرد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته، بیشتر ۱۴۰ میلیون نفری که در سراسر جهان از گرسنگی حاد رنج می‌برند، تنها در ۱۰ کشور از جمله افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هائیتی، نیجریه، پاکستان، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن زندگی می کردند. هشت کشور از این کشورها در دستور کار این شورای امنیت قرار دارند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: بدون شک وقتی این شورا در مورد جنگ بحث می کند، گرسنگی مطرح می شود. وقتی شورای امنیت در مورد ماموریت های حفظ صلح و سیاسی تصمیم می گیرد، گرسنگی بخشی از آن است و وقتی نمی تواند به اجماع برسد، افراد گرسنه هزینه زیادی می پردازند.

گوترش افزود: امروز ما ۳۰ میلیون دلار از صندوق مرکزی واکنش اضطراری به تامین نیازهای فوری امنیت غذایی و تغذیه در نیجر، مالی، چاد و بورکینافاسو اختصاص می دهیم. من همچنین عمیقاً نگران وضعیت امنیت غذایی در شاخ آفریقا هستم که طولانی ترین خشکسالی در چهار دهه اخیر را تجربه کرده است.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: بیش از ۱۸ میلیون نفر در شاخ آفریقا تحت تأثیر این خشکسالی قرار گرفته اند و برنامه جهانی غذا هشدار می دهد که میلیون ها نفر در سومالی ظرف چند ماه آینده با قحطی مواجه می شوند. وضعیت خطرناک امنیت غذایی در اتیوپی و سومالی با درگیری و ناامنی عمیق همراه شده است.

روسیه به دو زیردریایی اتمی جدید با موشک‌های بالستیک و کروز مجهز می‌شود

دریادار «سرگئی آواکیانتس» روز جمعه اعلام کرد که نیروی زیردریایی ناوگان اقیانوس آرام روسیه به زودی دو زیردریایی دو زیردریایی اتمی پیشرفته تحویل خواهد گرفت.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، این فرمانده ناوگان اقیانوس آرام روسیه افزود: زیردریایی اتمی استراتژیک «کنیاز اولگ» و رزمناو چند منظوره زیردریایی اتمی «نووسیبریسک» و زیردریایی دیزلی-برقی «ماگادان» به زودی به ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه اضافه خواهند شد.

وی در مصاحبه با روزنامه کراسنایا زوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه افزود: اجازه دهید بگویم که ناوگان ما امسال اولین زیردریایی اتمی استراتژیک پروژه Borei-A و اولین زیردریایی اتمی پروژه Yasen-M را تحویل خواهد گرفت. رزمناو زیردریای اتمی کنیاز اولگ با موشکهای بالستیک بولاوا و رزمناو چند منظوره نووسیبریک با موشکهای کروز کالیبر و اونیکس مجهز هستند.

وی ادامه داد، ناوگان اقیانوس آرام ارتش روسیه همچنین رزمناو دیزلی-برقی ماگادان را نیز در سال جاری دریافت خواهد کرد. با اضافه شدن این رزمناو، ناوگان ما به شش زیردریایی رادارگریز مجهز به موشکهای کروز کالیبر مجهز ارتقا خواهد یافت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه زمستان سال گذشته در مراسمی با حضور سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور با ارتباط ویدئویی با کارخانه کشتی سازی «سوماش پردپریاتیا» در بندر سورودوینسک (در شمال غرب روسیه)، دستور تحویل هرچه سریعتر زیردریایی‌های اتمی نووسیبیرسک و کنیاز اولگ به ناوگان روسیه را صادر کرده بود. این زیردریاییها اکنون در مرحله تست و بازرسی قرار دارند.

پوتین در سخنرانی خود گفته بود: این زیردریایی‌های اتمی قادرند نه فقط با اهداف دریایی بلکه اهداف زمینی نیز بطور موثر وارد جنگ شوند.

ناوگان زیردریایی‌های اتمی روسیه میراث دوران شوروی است و دولت روسیه برای تعویض و جایگزینی زیردریایی‌های فرسوده و کهنه با زیردریایی‌های پیشرفته در حال برنامه ریزی است.

مسکو: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، وضعیت قطب شمال را تغییر می‌دهد

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه با انتقاد مجدد از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، گفت این امر می‌تواند شکل همکاری‌ها در قطب شمال را تغییر دهد.

انتقادات و هشدارهای روسیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در بحبوحه حمایت کشورهای غربی از این مسئله، همچنان ادامه دارد.

«نیکولای کورچونوف» سفیر عالی و رئیس کمیته شورای قطب شمال در وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) گفت ورود سوئد و فنلاند به ناتو باعث تغییر همکاری در قطب شمال خواهد شد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کورچونوف طی نشست خبری توضیح داد: «ما باید به وضوح درک کنیم که تغییر در وضعیت نظامی-سیاسی کشورها، می‌تواند تغییرات خاصی را در توسعه همکاری در عرض‌های جغرافیایی بالا ایجاد کند».

وی ادامه داد: «زمان مشخص خواهد کرد که این تغییرات چه خواهند شد. مسئله اینجاست که اگر فنلاند و سوئد تصمیم گرفتند به ناتو ملحق شوند، این ائتلاف مسائل مختلفی از جمله اینکه چگونه به ایجاد اعتماد بین کشورهای قطب شمال و نهادهای عمومی اقدام کند را در نظر می‌گیرد».

وزیر دفاع روسیه: چیزی به آزادسازی «لوهانسک» نمانده است

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز جمعه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه و همچنین جمهوری های خلق «دونتسک» و «لوهانسک» به گسترش کنترل بر خود بر منطقه «دونباس» در شرق اوکراین ادامه می‌دهند و آزادسازی لوهانسک در حال تکمیل است.

وزیرر دفاع روسیه با اشاره به تلاش اوکراین در به دست اوردن پیروزی های کوتاه مدت، گفت: رژیم کی یف با تحمل شکست در جبهه زمینی، به دنبال دستیابی به حداقل موفقیت های کوتاه مدت در برخی زمینه هاست و آنها را به عنوان موفقیت های اصلی معرفی می کند.

وی همچنین به تلاش اوکراین برای به دست گرفتن کنترل جزیره مار در دریای سیاه درسالگرد روزی پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم نیز اشاره کرد.

وزیر دفاع روسیه گفت: در آستانه روز پیروزی، اوکراینی ها اقدامی ماجراجویانه برای تصرف جزیره مار انجام دادند. این اقدام مشکوک به یک شکست تمام عیار تبدیل شد. نیروهای مسلح روسیه بیش از ۵۰ نظامی از واحدهای نخبه نیروهای مسلح اوکراین را نابود کردند. طی سه روز، چهار فروند هواپیمای دشمن، ۱۰ فروند بالگرد، ۳۰ هواپیمای بدون سرنشین و سه قایق نیز منهدم شدند.

وی همچنین در ادامه سخنان خود افزودکه تهدیدات نظامی در نزدیکی مرزهای غربی روسیه رو به افزایش است.

شویگو گفت: وضعیت در جهت استراتژیک غرب با افزایش تهدیدات نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه مشخص می شود. در طول هشت سال گذشته، میزان پرواز بمب افکن های استراتژیک ایالات متحده در اروپا ۱۵ برابر (از سه پرواز به ۴۵ پرواز در سال) و همچنین حضور ناوهای آمریکایی مجهز به موشک های هدایت شونده در دریای بالتیک افزایش یافته است.

وزیر دفاع روسیه افزود که جهت پاسخ به تهدیدات در نزدیکی مرزهای غربی روسیه، تا پایان سال ۲۰۲۲، تعداد ۱۲ واحد نظامی جدید در منطقه نظامی غرب ایجاد خواهد شد.

اخیرا مسئله درخواست رسمی فنلاند و سوئد جهت پیوستن به ناتو، هشدارهای جدی مقامات روسیه را در پی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا