افغانستان

احزاب سیاسی افغانستان با رویکرد مشترک در نشست استانبول حضور می یابند

شماری از احزاب سیاسی تحت عنوان «احزاب سیاسی تأثیرگذار» اعلام کرده‌ که با موضع واحد در نشست ترکیه اشتراک می‌کنند. این جریان سیاسی شامل حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب اسلامی، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، حزب افغان‌ ملت و حزب محاذ ملی می‌باشد.

این احزاب امروز (شنبه، ۱۴ حمل) در یک نشست مطبوعاتی که در کابل برگزار شد، اعلام کردند که از نشست ترکیه استقبال و در این نشست با موضع و دیگاه واحد اشتراک می‌کنند. آنان ابراز امیدواری کردند که این نشست به یافتن راه حل مناسب و معقول برای ختم جنگ منتهی شود.

در اعلامیه‌ای که از سوی این جریان منتشر شده، آمده است: «ما احزاب سیاسی صلح را از اولویت ملی دانسته و از هر تلاشی که منجر به پایان یافتن جنگ و رسیدن به ثبات دایمی می‌شود، حمایت قاطع می‌کنیم.»

این تشکل سیاسی از جناح‌ها و چهره‌های سیاسی دیگر هم خواسته که با این جریان همسو شوند و از فرصت پیش‌آمده برای آوردن صلح حمایت کنند. در اعلامیه‌ی این جریان آمده است: «نباید اجازه دهیم که برخی از حلقات برای تأمین منافع شخصی‌شان پروسه‌ی ملی صلح را با چالش مواجه کنند.»

این جریان از کشورهای منطقه و جامعه‌ی جهانی خواسته که تمام تلاش‌های‌شان را در راستای تأمین صلح پایدار در افغانستان به‌کار گیرند؛ زیرا در صورت از دست‌رفتن این «فرصت تاریخی» بحرانی که در افغانستان جریان دارد، دامن‌گیر منطقه و جهان خواهد شد.

همایون جریر، عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و عضو کمیته‌ی سیاسی جریان احزاب هم‌سو که در نشست مطبوعاتی امروز سخن می‌گفت تأکید کرد تمامی افراد و جریان‌های سیاسی که در نشست ترکیه می‌روند باید قبل از برگزاری نشست، روی مسائل اساسی به تفاهم برسند. او اعلام کرد که جریان «احزاب هم‌سو» تلاش می‌کند با طالبان و دولت افغانستان هم گفت‌وگو کند که تا موقع برگزاری نشست ترکیه، یک دیگاه واحد برای ختم جنگ در کشور به میان آید.

او اضافه کرد که در آینده‌ی نزدیک رهبران احزاب هم نشستی را مرتبط به صلح و مشخصا نشست ترکیه برگزار می‌کنند.

آقای جریر گفت که خواست‌ها و موضع این احزاب در نشست ترکیه یکی خواهد بود. اما او در باره‌ی این که این احزاب روی چه خواست‌ها و مواضعی تفاهم کرده‌اند، جزئیاتی ارائه نکرد.

نشست ترکیه قرار است در آینده‌ی نزدیک و در جریان ماه اپریل در شهر استانبول برگزار شود. این نشست ابتکار امریکا است و سازمان ملل آن را مدیریت و رهبری می‌کند. قرار است در این نشست روی آینده‌ی سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان گفت‌وگو و تصمیم گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا