افغانستانجهان

ادامه اعتراضات جهانی در واکنش به تداوم نسل‌کشی هزاره‌ها

در ادامه اعتراضات جهانی در واکنش‌ به آنچه که تداوم نسل‌کشی هزاره‌ها خوانده می‌شود، شمار زیادی از شهروندان افغانستان در هوای سرد آلمان و در مقابل پارلمان این کشور دست به تظاهرات زدند.

معترضان طبق فراخوان قبلی که از سوی هنرمندان و فعالان حقوق بشر در شبکه‌های اجتماعی همرسانی می‌شد روز شنبه، دوازدهم قوس (سوم دسامبر) در این راه‌پیمایی اشتراک کردند و راه‌پیمایی نیز از مقابل دفتر نخست‌وزیر آلمان شروع و به طرف پارلمان این کشور ادامه پیدا کرد.

معترضان با شعار‌ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» حدود ۲ کیلومتر راه را راه‌پیمایی کردند و سپس در مقابل پارلمان آلمان قطع‌نامه‌ی این اعتراضات در پیوند به توقف نسل‌کشی هزاره‌ها را به خوانش گرفتند. معترضان همچنان از دولت آلمان خواستند تا از هر امکان لازم برای توقف این نسل‌کشی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری کوکچه شهروندان افغانستان که شمار آنها به صدها تن می‌رسید، رای‌پیمایی‌شان از مقابل پارلمان آلمان را دوباره به مقصد دفتر وزارت خارجه این کشور در پیش گرفتند و حملات سیستماتیک بر هزاره‌ها مخصوصا دو حمله‌ی اخیر در غرب کابل و دایکندی را محکوم کردند.

گفتنی است که در حمله به مرکز آموزشی کاج که به تاریخ هشتم میزان سال روان خورشیدی در منطقه هزاره‌نشین کابل انجام شد، نزدیک به ۶۰ دانش‌آموز عمدتا دختر کشته و افزون بر ۱۱۵ دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.

این حمله که کودکان هزاره را هدف قرار داده بود واکنش‌های بین‌المللی را قبال داشت و بی‌سابقه‌ترین اعتراضات جهانی از آدرس شهروندان افغانستان را رقم زد که تا بیش از ۱۰۰ شهر جهان گسترش یافت.

با گذشت بیش از حدود دو ماه از این حادثه، بار دیگر اعضای دو خانواده هزاره در مرکز دایکندی به شمول چهار کودک قتل عام شدند.

دکمه بازگشت به بالا