افغانستانجهان

ادامه اعتراضات مردم ایران؛ نیروهای امنیتی در بسیاری از صحنه‌ها ناچار به فرار شدند

اعتراضات مردم ایران به کشته شدن مهسا امینی و مبارزات سراسری با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی و با محوریت حضور زنان همچنان ادامه دارد و با وجود سرکوب خونین نیروهای امنیتی، معترضان در بسیاری از صحنه‌ها این نیروها را ناچار به عقب‌نشینی کرده‌اند.

در آخرین ساعت‌های شنبه و در ساعت‌های آغازین یک‌شنبه، نقاط مختلف تهران و شهرهای دیگر کشور صحنه شعارهای ضد حکومتی، روسری سوزی و مقابله با نیروهای امنیتی بود.

در تهران معترضان در اکباتان، نارمک، شهر ری، ستارخان، صادقیه، مرزداران، حافظ، تجریش، نیاوران، بلوار کشاورز و هفت حوض به خیابان‌ها آمدند.

در شهرهای دیگر از جمله سنندج، مهرشهر، گوهردشت، رشت و بابلسر نیز اعتراضات گسترده‌ای گزارش شده است.

بنا بر گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، ‌همزمان با تلاش نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای گسیل نیرو به اشنویه، مردم شهر در اعتصاب هستند و شهر در تعطیلی به سر می‌برد.

به گفته شهروندان این منطقه، پهپادها بر فراز شهر و روستاهای اطراف اشنویه در حال پرواز هستند.

خبرگزاری قوه قضائیه گزارش داد معترضان به سه پایگاه بسیج در شهر اشنویه حمله کرده‌اند که در پی این اقدامات چندین نفر بازدشت شده‌اند.

ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد در پی تلاش معترضان برای تسخیر پادگان «لشکر ۱۰ سیدالشهدا» در شهر ری، نیروهای امنیتی ناچار به عقب‌نشینی شدند.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی همچنان به استفاده از امکانات غیرنظامی شهری برای سرکوب مردم ادامه می‌دهد. ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده ورود یک آمبولانس را به کلانتری، این بار کلانتری ۲۸ هفتم تیر مشهد، نشان می‌دهد.

در همین حال، کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از کودکی با لباس و تجهیزات‌ نیروهای امنیتی، استفاده از کودکان برای سرکوب را نشان دهنده محدودیت نیروی امنیتی و تحلیل رفتن قوای آنها ارزیابی کرده‌اند.

«مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، «‌امشب گودبای‌ پارتی رهبره»،«امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» ، «این آخرین پیامه هدف خود نظامه»، «می کشم می کشم هر آنکه خواهرم کشت»، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «زن، زندگی، آزادی» ، «رضا شاه روحت شاد»، «نه شیخ میخوایم نه ملا لعنت به آیت الله» و «مجتبی بمیری رهبری رو نبینی» از جمله شعارهای شاخص در اعتراضات بودند.

از سوی دیگر، در ادامه حمله‌های سایبری هکرها به سایت‌های وابسته به جمهوری اسلامی، سایت اپراتور همراه اول هک شد و قبض پایان دوره‌ مشترکان رقم صفر را نشان داد.

جمهوری اسلامی نیز در مقابل به محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت ادامه داده و در همین راستا روز شنبه اپلیکیشن چت اسکایپ را فیلتر کرد.

همزمان با تظاهرات سراسری مردم ایران، فعالان و ایرانیان خارج از کشور نیز در واشینگتن دی‌سی آمریکا، شهرهای برلین و هامبورگ آلمان، هلسینکی فنلاند، استکهلم سوئد، پاریس، ملبورن، تورنتو و ونکوور تجمع کردند.

هزاران نفر از ایرانیان ساکن کانادا در شهر تورنتو با برگزاری تجمعی گسترده در بخشی طولانی از خیابان یانگ، بلندترین خیابان جهان، ضمن ابراز همبستگی با اعتراضات ایران، با سردادن شعار و حمل پلاکارد خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شدند

فعالان و ایرانیان مقیم کانادا در شهر ونکوور نیز قصد دارند در حمایت از مهسا امینی و معترضان ایرانروز یک‌شنبه ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر در مقابل آرت گالری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کنند.

در همین حال، گروهی از ایرانی‌ها در اعتراض به سیاست‌های بی‌بی‌سی فارسی در قبال پوشش تحولات ایران مقابل ساختمان بی‌بی‌سی در لندن تجمع کردند و شعار‌هایی از جمله «‌بی‌بی‌سی شرم بر تو» سر دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا